MENÜ
ESA E- DERGİ
DUYURULAR
SON 5 ÜYEMİZ
BEĞENİLENLER
Günün Şiiri: Haftanın Şiiri: Ayın Şiiri: Günün Yazısı: Haftanın Yazısı: Ayın Yazısı:
Mahşer
Ekleyen : Şahamettin Kuzucular , 06 Ekim 2018 Cumartesi Beğen 6
Mahşer
 
Osmanlıca Yazılışı  - محشر  mahşer
 
Mahşer Osmanlıca yazılışı, mahşer kelimesinin kökü,  mahşer sözlük anlamı, mahşer kelimesinin kökeni, mahşer nedir, mahşer günü,  edebiyatta mahşer, divan şiirinde mahşer, mahşer ile ilgili beyitler, mahşer şiirleri, haşr, kıyamet
 
Mahşer kelimesi “hşr “ "Ha.şe.re" fiilinden türemiş bir mekan ismidir. Haşr kelimesi ile aynı kökten türemiş,  Arapça asıllı bir sözcüktür. Kıyamet gününde insanların toplanacağı,  ölenlerin yeniden dirileceği, amel defterlerinin önlerine açılacağı,  mekân, yer anlamındadır. Mahşer, Mahşer yerine  "mevkıf" (insanların muhakeme olunmak üzere toplanacağı yer) zamana anlamında  "Yevmü'l-haşr"  veya Arasat da denir. ( bkz Kıyamet Haşr ve Mahşer )
Sözlük anlamları:  Haşrolunacak, toplanılacak yer; kıyamet gününde ölenlerin dirilip toplanacakları yer.  Mahşer sözcüğü dini bir anlamda kullanılmadığı zaman çok kalabalık yer manasındadır.
 
Mahşer günü için elinde Sur ile İsrafil, mahşer günü geldiğinde elindeki Sur ‘u üfleyecek,  Allah’ın kalmasını dilediği meleklerin dışındaki tüm canlılar yok olacaktır.  (İsrafil - Sahibu'l-karn ( Sûr'un sahibi)
 
 "...Artık sûra üfürülmüştür. Bu suretle hepsini mahşer'de toplamışızdır" (el-Kehf 18/99).
Birinci defa sûr'a üflenince, Allah'ın diledikleri müstesna olmak üzere, göklerde olanlarla yerde bulunan kimselerin hepsi düşüp ölecektir. Sonra ona bir daha üfürülecek. O anda görürsün ki ölüler diriltilip ayakta bakınıp duruyorlar" (ez-Zümer, 39/68). 
 
İsrafil -, Sur’a ikinci defa üfürdüğünde ölen canlıların hepsi yeniden dirilerek, mahşer yerinde toplanacaklardır.  İsrafil  kıyamet vakti gelene kadar Levh-i Mahfûz a bakmakla görevli olan ve diğer üç meleğe de ne yapacaklarını haber veren bir melek olarak kabul edilir.  İsrafil diğer melekelere de ne yapacaklarını bildiren en önemli dört meleğin en önemli meleği olarak kabul edilmektedir. ( bkz Kerrûbiyyûn ( Dört Büyük Melek Azrail, İsrafil, Cebrail, Mikail )
Sur’un  ilk defa ötmesi ile kıyamet kopacak, alem ve Dünya yok olacak, yerler gökler bir birine karışacak, mahşer yeri oluştuktan sonra  İsrafil Sur’u ikinci kez üfleyecektir. Ölen canlıların hepsi yeniden dirilerek bedenleri ve ruhları ile bir araya gelerek mahşer meydanında, toplanacak, herkesin amel defteri uçarak sahibinin yanına gelecektir.
Divan şiirinde ve edebiyatta mahşer konusu izahlarının yapıldığı şekillerde karşımıza çıkmaktadır. 
 
Mahşer-i zulfunde haşr olmağa diller bi-hisab
Sen kıyametsin nişan ol kamet-i bala yeter           
 
Rûz-ı mahşerde a‘yân olmağa ol hâl baña
Bir levend-nâme yeter nâme-i a‘mâl bana      Benli Hasan- Ahi -Dilsiz Danişment
 
Umaram mahşerde hûb ola ser-encâmum benüm
Geçdi gün yüzlü güzellerle çün eyyâmum benüm      / Revani - 
 
 
Gülmez idi yüzü mahşerde dahî gülmeyesi
Çoğ iş etti bize ol sağlığ ile olmayası     Yahyâ Bey
 
Görmeyi istersen eğer mahşeri
Çerhde seyreyle o meh-peykeri      Şeyh Galib
 
 
Yarın mahşer yerine
Bu halk-ı cem eylerler
Cem eyleyip bir araya
Bir bir sual eylerler         Erzurum Türküleri

Sitedeki yazıların tüm hakları ve sorumluluğu yazı sahiplerine aittir. Yazıların izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Aksi davranışlara karşın yasal işlemlere başvurulacaktır.

Yapılan Yorumlar

06 Ekim 2018 Cumartesi 13:10:06

bana göre çok güzel bir paylaşım. elinize sağlık

06 Ekim 2018 Cumartesi 21:45:32

Tarlada izi olmayanın hasatta gözü olmaz mış. Yazının tamamını okumak ve kopya almak için yorum veya para istemekte haklısınız.

Yorum Yaz

Yorum yazmak için üye girişi yapınız...