Beşir Ayvazoğlu Hayatı ve Yazarlık Yönleri


 

Beşir Ayvazoğlu

 

Beşir Ayvazoğlu (1953 Zara, Sivas), edebiyatçı, şair, yazar, gazeteci.

Asıl ismi Beşir Ayvaz’dır.  11 Şubat 1953 tarihinde Sivas’ın Zara ilçesinde doğdu.  İlk ve Ortaöğretimini  Sivas 'ta  yaptı. Lise yıllarında mahallî gazetelerde gazetecilik yaptı. 1975'te Bursa Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümünü tamamladı.  Mezuniyetinden sonra çeşitli liselerde Türkçe ve edebiyat öğretmenliği yaptı. TRT’de uzman olarak çalışmaya başladı. Televiz­yon Dairesi Başkanlık denetçi olarak çalıştı (1976).  Daha çocuk yaşta  iken “Divan” dergisinde aruz ölçüsü ile şiirler yazmaya başlamıştı. [1]

Asker­lik dönüşü bir müddet Van Radyosu’nda çalıştı. Hergün, Tercüman, Türkiye,  gazetelerinde çalıştı. Yeni Ufuk gazetesinde ise genel yönetmen olarak çalıştı.. “Yeni Ufuk macerasının daha birinci haftasında hayal kırıklığına uğradı. Sonra  Zaman gazetesine döndü. “ [2] Zaman ve Yeni Ufuk gazeteleri ile Aksiyon dergisindeki köşe yazarlığı ve yöneticilik yaptı. [3]  .1985-1991 yılları arasında Tercüman gazetesinin “Kültür-Sanat” yönetmeni oldu. 1980-1985 yıl­larında ortaöğretim kurumlarında öğretmenlik yaptı. 1985 yılında istifa ederek Tercüman gazetesinin sanat sayfası yöneticiliğine başladı.

Dergâh, Kubbealtı Akademi, Hareket, Hisar, İzlenim, Türk Edebiyatı, Türkiye Günlüğü, Yeni Türkiye, Töre, Boğaziçi, İlim ve Sanat,  gibi dergilerde birçok deneme ve makale yayımlandı.  Bir ara Kültür Bakanlığı danışmanı olarak görev yaptı. Yeni Ufuk gazetesinin genel yönetmeni oldu.[4]

ADTYK Atatürk Kültür Merkezi, TDV İslâm Ansiklopedisi Türk Dili ve Edebiyatı Merkez ilim ve Redaksiyon Kurulu üyeliklerinde bulundu.  İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Repertuar kurulu üyeliğine seçildi.[5] CNN Türk’te Hilmi Yavuz’la birlikte iki yıl “Gökkubbemiz” adlı kültür programını hazırladı. Kasım 2001-Temmuz 2005 yıllarında  Radyo ve Televizyon Üst Kurulu üyesi olarak görev yaptı.[6] TRT 2’de “Bir Tepeden” adlı bir kültür programı hazırladı. [7]

Türk Edebiyatı Dergisi’nin genel yayın yönetmenliğini yürüttü  ve Zaman gazetesinde köşe yazarlığı yaptı.. Türkiye Yazarlar Birliği, İLESAM, Çocuk Vakfı ve Sezer Tansuğ Kültür ve Sanat Vakfı’nın kurucu üyeleri arasında yer aldı.  [8]Türkiye Gazeteciler Cemiyetin de üyesi olan şair ve yazar Ayvazoğlu  Şiir, deneme, araştırma,  röportaj, oyun, kültür, tarih, hatıra, nekroloji, portre  inceleme ve biyografi alanında yayımlanmış çok sayıda kitap yazdı. Çeşitli radyo ve televizyonlarda  programlar hazırladı. Çeşitli üniversitelerde konferanslar verip, konuşmalar yaptı.  Meridyen Sohbetleri, gibi pek çok etkinliğe misafir ve konuşmacı olarak katıldı. Pek çok edebiyat etkinliğine dâhil oldu veya düzenledi.

 

YAZARLIK YÖNLERİ

Ayvazoğlu gazeteciliğin yanında pek çok kitabın hazırlanmasına aktif olarak  rol aldı.  Ahmet Haşim, Tarık Buğra, Malik Aksel,  Yunus Emre ,  Peyami Saf , Mehmet Akif Ersoy ,  Şeyh Galip  ,  Edip Cansever  ,  Yahya Kemal Beyatlı  , Asaf Halet gibi  pek çok şair ve yazarın  hakkında çok değerli  biyografi, nekroloji ve portre çalışmalarında bulundu. Türk kültürünün eski ya da pek çok sanatçısı ve yönü üzerinde durdu. “Sadece Peyami Safa üzerine yazdığı kitap akla ziyan bir çalışmanın ürünüdür. Bu yazılarına  bakınca Beşir’in bu eseri vücuda getirmek için nasıl bir çaba sarf ettiğini, ne kadar kitap mecmua karıştırdığını, kimlerle ne kadar konuştuğunu, bilgi topladığını görüyorsunuz”[9]

Beşir Ayvazoğlu daha ziyade Biyografi türündeki çalışmaları ile edebiyat dünyasına adını yazdırdı. Yazdığı pek çok biyografi ile pek çok şair ve yazarın hakkında çok değerli bilgileri bularak okurlarla paylaştırdı. Biyografi yazarlığını ise kendi kaleminden şu şekilde ifade etmiştir.  “B iyografi yazarı tarafsız olmak zorundadır. Hataları, sevapları, iyi yönleri, kötü yönleri karşısında öyle duracaksınız ki; her yönü eşit olarak dağıtacaksınız bunu kitabınıza. Ayrıca kişinin hayatını yazarken eserlerini bir bütünlük içinde kaleme almalısınız. Hayatı bir yanda, eserleri bir yanda olursa bu bütünlükten uzaklaşır. Eserler, hayatın akışı içinde bir parça gibi yerleşmelidir kitaba. Çoğunuz öğrencisiniz, dilerim sizlerin arasından da çok iyi biyografi yazarları çıkar."[10]

Türkçeyi en iyi kullanan yazarlarımızdan biri olarak kabul edilen Beşir Ayvazoğlu  Türk musikisinden, Türk mimarisi, ,şehircilik, kültür tarihi, biyografi anı, nekroloji, portre  yazarlığından şehircilik, tarih ve estetik konulara kadar uzanan geniş bir yelpazede eserler verdi. Özellikle  “Aşk Estetiği” adlı çalışması ile dikkat çekti.  “Divanyolu” i“Geceleyin Dersaadet” adlı eserleri ile  İstanbul  ve İstanbul kültürü konusunda  çok değerli eserlwer yazdı.  “Güller Kitabı” adlı eseri ile dikkati çeken Ayvazoğlu  çiçek kültürümüzü dile getirerek bu alanda yazılmış en değerli çalışmaya imza atmış oldu.  Eserlerinde  Türk ve Osmanlı  kültürünün  edebiyat, müzik, mimari, görsel sanatlar ve gündelik hayatı hakkında pek çok detaylarına dikkat çekti. Kültürel zenginliğimizin boyutlarını fark ettirmeye çalıştı.

En çok Yahya Kemal, A. H.  Tanpınar ve Peyami Safa’dan etkilendi.  Yunus Emre’den, Şeyh Galip’e, Itri’den, Dede Efendi’ye, Peyami Safa’dan  diğer çağdaş veya eski pek çok şair ve yazarla birlikte   Türk kültür  tarihinin zirve isimleri hakkında araştırmalar yaptı.  Son biyografi çalışması ise Asaf Halet Çelebi  oldu. İstanbul ‘u çok seven sanatçı İstanbul ve kültür hakkında değerli yazılar hazırladı.  Çeşitli kurumların düzenlediği konferanslara, sempozyumlara ve etkiliklere katıldı. Değişik yerlerde çeşitli konferanslar verdi.  Pek çok tv programları hazırlayan yazarın kendisi de pek çok  TV programına konuk olarak, edebiyat, kültür ve sanat  hakkında konuşmalar yaptı.

15 Nisan 2015'de kurulmuş olan haber sitesi Karar.com'da köşe yazarlığı  yapmaya devam etmektedir. [11]Mustafa Miyasoğlu  hakkında bir çalışma yaptı.

 

Aldığı Ödüller[12]

  •  "Aşk Estetiği 1982 " adlı ilk eseriyle Türkiye Yazarlar Birliği’nin fikir dalında Yılın Yazarı ödülü
  • 1986'da "Muradiye Ölüm ve Gül" adlı belgesel metniyle TMKV Türk Millî Kültürüne Hizmet Ödülü
  • 1992'de "Güller Kitabı" adlı eseriyle Türkiye Yazarlar Birliği inceleme Dalında Yılın Yazarı Ödülü
  • 1998'de "Yahya Kemal; Eve Dönen Adam" adlı eseriyle Avrasya-Bir Vakfı Ödülü
  • 1999'da Kombassan Vakfı tarafından Mevlana Edebiyat Büyük Ödülü
  •  

Eserleri[13]

  • Bozgunda fetih rüyası
  • Bakardım Güneş Avuçlarımda
  • Şiirler
  • Gülnâme
  • Şiir ve Hakikat
  • Divanyolu
  • Derkenar
  • Altın Kapı
  • Aşk Estetiği
  • İslam Estetiği ve İnsan
  • Geleneğin Direnişi
  • Yaza Yaza Yaşamak
  • Ateş Çiçek Lâle
  • Aslanlar, Tilkiler ve Eşekler
  • Geçmişi Yeniden Kurmak
  • Defterimde Kırk Suret
  • Altı Çizili Satırlar
  • Şehir Fotoğrafları
  • 1924 Bir Fotoğrafın Uzun Hikâyesi
  • Divanyolu / Bir Caddenin Hikayesi
  • Türkün Kültür Coğrafyasında Bir Gezinti
  • Alatav'dan Şardağı'na Kültür Coğrafyamızda Gezintiler
  • Ney'in Sırrı
  • Kuğunun Son Şarkısı
  • Halk Şiirinden Tarihe
  • Siretler ve Suretler
  • İstiklal Marşı Tarihi ve Manası
  • Mehmed Akif ve Safahat
  • Dede Efendi
  • Fuzuli Kitabi
  • Şeyh Galib kitabı
  • Muhammed İkbal Kitabi
  • Büyük Ağa: Tarık Buğra
  • Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak / Tarık Buğra
  • Yahya Kemal / Eve Dönen Adam
  • Yahya Kemal'den Fuat Bayramoğlu'na Karaçi Mektupları
  • Bozgunda Fetih Rüyası / Yahya Kemalin Biyografik Romanı
  • Doğu-Batı Arasında Peyami Safa
  • Peyami / Hayatı, Sanatı, Felsefesi, Dramı
  • Ömrüm Benim Bir Ateşti/ Ahmet Haşim'in Hayatı, Sanatı, Estetiği, Dramı
  • Florinalı Nazım ve Şaşalı Edebi Hayatı / Kainatça Tanınmış Türk Şiir Kralı
  • Güller Kitabı / Türk Çiçek Kültürü Üzerine Bir Deneme
  • Tanrıdağı'ndan Hıra Dağı'na / Milliyetcilik ve Muhafazakarlik Uzerine Yazilar
  • Şiirler
  • Gülnâme
  • Şiir ve Hakikat
  • Divanyolu
  • Derkenar
  • Altın Kapı
  • Aşk Estetiği
  • İslam Estetiği ve İnsan
  • Geleneğin Direnişi
  • Yaza Yaza Yaşamak
  • Ateş Çiçek Lâle
  • Aslanlar, Tilkiler ve Eşekler
  • Geçmişi Yeniden Kurmak
  • Defterimde Kırk Suret
  • Altı Çizili Satırlar
  • Şehir Fotoğrafları
  • 1924 Bir Fotoğrafın Uzun Hikâyesi
  • Divanyolu / Bir Caddenin Hikayesi
  • Türkün Kültür Coğrafyasında Bir Gezinti
  • Alatav'dan Şardağı'na Kültür Coğrafyamızda Gezintiler
  • Ney'in Sırrı
  • Kuğunun Son Şarkısı
  • Halk Şiirinden Tarihe
  • Siretler ve Suretler
  • İstiklal Marşı Tarihi ve Manası
  • Mehmed Akif ve Safahat
  • Dede Efendi
  • Fuzuli Kitabi
  • Şeyh Galib kitabı
  • Muhammed İkbal Kitabi
  • Büyük Ağa: Tarık Buğra
  • Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak / Tarık Buğra
  • Yahya Kemal / Eve Dönen Adam
  • Yahya Kemal'den Fuat Bayramoğlu'na Karaçi Mektupları
  • Bozgunda Fetih Rüyası / Yahya Kemalin Biyografik Romanı
  • Doğu-Batı Arasında Peyami Safa
  • Peyami / Hayatı, Sanatı, Felsefesi, Dramı
  • Ömrüm Benim Bir Ateşti/ Ahmet Haşim'in Hayatı, Sanatı, Estetiği, Dramı
  • Florinalı Nazım ve Şaşalı Edebi Hayatı / Kainatça Tanınmış Türk Şiir Kralı
  • Güller Kitabı / Türk Çiçek Kültürü Üzerine Bir Deneme

Tanrıdağı'ndan Hıra Dağı'na / Milliyetcilik ve Muhafazakarlik Uzerine Yazilar


KAYNAKÇA

  • [1] Mustafa Kutlu , Beşir Ayvazoğlu, Yeni Şafak 10 Aralık 2014
  • [2] Beşir Ayvazoğlu, https://tr.fgulen.com/content/view/173/133/
  • [3] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ank. 2005, shf 88
  • [4] https://www.kitapyurdu.com/yazar/besir-ayvazoglu/7562.html
  • [5] https://www.kitapyurdu.com/yazar/besir-ayvazoglu/7562.html
  • [6] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ank. 2005, shf 88
  • [7] https://tr.wikipedia.org/wiki/Be%C5%9Fir_Ayvazo%C4%9Flu
  • [8] https://tr.wikipedia.org/wiki/Be%C5%9Fir_Ayvazo%C4%9Flu
  • [9] Mustafa Kutlu , Beşir Ayvazoğlu, Yeni Şafak 10 Aralık 2014
  • [10] Beşir Ayvazoğlu Biyografi Yazarlığını Anlattı, https://w3.beun.edu.tr/index.php/2013/10/24/b
  • [11] https://www.karar.com/kose-yazilari/besir-ayvazoglu
  • [12] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ank. 2005, shf 88
  • [13] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ank. 2005, shf 88
Bu içeriğe henüz katkı yapılmamış

Sitedeki yazıların tüm hakları ve sorumluluğu yazı sahiplerine aittir. Yazıların izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Aksi davranışlara karşın yasal işlemlere başvurulacaktır.


Henüz yorum yapılmamış