Rahel Tanrı’yla Hesaplaşıyor Adlı Öykü ve Menkıbesi Stefan Zweıg

Günün Yazısı
Ekleyen : Aslı Kemer , 20 Temmuz 2019 Cumartesi aaa Beğen 1
 
 
 
Rahel Tanrı’yla Hesaplaşıyor, özgün adı “Rahel Rechtet mit Gott”, Stefan Zweig ‘in içinde menkıbevi üç öykü bulunan öykü kitabı içindeki öykülerden birisidir.   
 
Yazarın bu kitabı içinde  üç farklı menkıbeden oluşan,  Üçü de Kutsal Kitap`tan yola çıkılarak yazılmış üç menkıbe anlatılmaktadır.  Kitap’ta yer alan diğer menkıbeler ise  Üçüncü Güvercinin Hikâyesi ile Ölümsüz Kardeşin Gözleri adlı diğer hikâyelerdir.
 
 
Fakat Stefan Zweıg,  bu kitabını diğerlerinden çok farklı bir stille ele almış kutsal ki,taplarda anlatılan menkıbeleri kendi yorumu ile kaleme almış, diğer hikayelerdeki tutum ve davranışlarından farklı olarak bu öykülerini  farklı konular,  farklı bir metot ve anlayışla yazmıştır.
 
Rahel   kutsal kitaplarda anlatıldığına göre Yakup'un en sevdiği karısı, Yusuf ile Benyamin'in annesi, Lavan'ın kızı, Lea'nın küçük  kız kardeşidir
 
Kutsal metinlere göre Rahel,  Hz Yakup'un eşidir.  Eski Ahit’e göre Hz Yakup’un dayısı olan Lavan, kendisine yedi yıl hizmet etmesi şartı ile küçük kızı Rahel’i Yakup’a vereceğini söyler fakat düğün günü Rahel’in yerine büyük kızı Lea’yı verip, “ Eğer Rahel ile de evlenmek istiyorsan  bana yedi yıl daha hizmet etmelisin” der. Bu şartı da kabul eden Hz Yakup, hem Lea hem de Rahel ile evlenir. Karşılığında ise on dört yıl dayısı Lavan’a hizmet edecektir.
 
Hz Yakup İki kız kardeşle de evlenmiş ama Lea’dan  dört çocuğu olduğu halde  Rahel’den  hala çocukları olmamıştır. Bu yüzden Rahel ablası Lea’yı kıskanmaya başlar.  Hz Yakup ona neden çocuğun olmuyor diye sorunca, Rahel ise:  "Çocuk sahibi olmanı Tanrı engelliyor. Ben Tanrı değilim ki!" diye cevap verir.  Bunun üzerine Rahel, Hz Yakup’u cariyesi Bila ile yatırır. Rahel’in cariyesi Bila, Yakup’tan iki çocuk doğurur.  En sonunda Rahel,  ablası Lea’dan adamotunu alır. Adamotunu almasına karşılık da o gece Hz Yakup ile Lea’nın birlikte olmasını sağlar. Lea’nın yine çocuğu olur. Ama Tanrı ile konuşmaya başlar.
 “Tanrı Rahel'i anımsadı, onun duasını işiterek çocuk sahibi olmasını sağladı.”
 
 Rahel’in de kendi çocukları olmaya başlar. Böylece Rahel ile Yakup’tan dünyaya gelen çocuklara Yusuf ve Bünyamin adı verilir.
 
Yusuf’un doğumundan sonra Hz Yakup on bir çocuğu ve ve iki eşini alarak Kenan Ülkesine gitmeye karar verdi. Fakat dayısı Lavan buna izin vermek istemedi.
 
 
ÖZETİ
 
Yazar bu öyküde Hz Yakup ve Rahel’in evliliği ile Yusuf ve Bünyamin’in dünyaya gelmesini kutsal kitaplardaki hali ile ve kendi yorumlarıyla yazmıştır.
 
Yakub'un karısı Yusuf ve Bünyamin’in annesi olan Rahel, Tanrı ile konuşmaya başlar. Rahel, Tanrı’ya Hz Yakub ile tanışmasını, 7 yıl boyunca Yakub'a kavuşmak için beklemek zorunda kalışını anlatır. Babası Lavan’ın ise farklı hesaplarının olduğunu kızının mutluluğu yerine sürülerine bakacak çoban aradığını bu yüzden Yakup’un koyunlarına bakması için Yakup ile Rahel’in aşkından faydalandığını dile getirir. Bu yüzden Rahel’in babası kızı ile evlenmesi için Yakup’a yedi yıl kendisine hizmet etmesi şartını koşmuştur. Rahel’i çok seven Yakup bu şartı kabul etmiş ama düğün gününde babası Yakup’u aldatarak kendisi yerine Yakup’a ablası Lea ‘yı vermiştir. 
 
Lavan, Rahel yerine Lea’nın verildiği için itiraz eden Hz Yakup’a bir şart daha koşmuş eğer Rahel ile de evlenmek istiyorsan yedi yıl daha bana hizmet edeceksin demiştir.  Yakup sevdiği kız Rahel’i almak için bu şartı da kabul eder. Fakat bu defa da  Hz Yakup’un Lea ‘dan çocukları olmakta  ama Rahel’den  çocukları olmamaktadır.   Lea’nın dört çocuğu olmuş, ama Rahel’in hiç çocuğu olmamıştır. Yakup, en sevdiği eşi Rahel’den hep çocuk beklemektedir.
 
"Beni duymadın mı, Her zaman, her yerde olan tanrım, beni duymadın mı, her şeyi duyan tanrım, yoksa cahil bir kulun olan ben mi açıklayayım sana?
Kıskanmıştım ben de, tıpkı şimdi benim çocuklarım Senin yerine başka tanrılara tütsü yaktığında senin kıskandığın gibi.
Senin için merhamet etmiştim.
Fakat Sen Tanrıy'san Her şeyin efendisiysen o zaman hoşgörünün onların kibrinden, merhametinin onların hatalarından daha büyük olması gerekmez mi?
Eğer merhametin sonsuz değilse, Sen de sonsuz olamazsın. O zaman Sen de TANRI değilsin.”
 
Rahel,  çocuğu olmadığı için ablasını kıskanmaya başlamasını , çocukları olsun diye cariyesini Yakup’a teslim edişini ,içinde bulunduğu ruh hallerini , tanrıya olan sevgisini dile getirip Tanrı’yı ikna etmeye çalışır.  
 
 
 
 
 
 
 
 


Sitedeki yazıların tüm hakları ve sorumluluğu yazı sahiplerine aittir. Yazıların izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Aksi davranışlara karşın yasal işlemlere başvurulacaktır.

Yapılan Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış...

Yorum Yaz

Yorum yazmak için üye girişi yapınız...