Ali Teoman Germaner Hayatı ve Sanatı

01.07.2012

 

Ali Teoman Germaner

Ali Teoman Germaner,  nam-ı diğer Aloş (1934 - ) heykeltıraş. Aloş Germaner takma adıyla da bilinmektedir.

1934 yılında İstanbul'da doğdu. Annesi çocukluğundan beri  Alişimin kaşları kara türküsünden hareketle  Aliş diye çağırırken yanlış telaffuzla  Aloş şekline [1]dönmüş okul, askerlik ve öğretim yıllarında da hep Aloş adıyla anılır olmuştur.  Bir söyleşide heykeli neden seçtiniz sorusuna şu cevabı vermiştir. "  Çocukluğumda Şadi Çalık Güzel Sanatlar Akademisi’nde öğrenciydi ve büyük ağabeyimin arkadaşıydı, bizim evimize gelip giderdi, ondan özenmiş olabilirim, artı heykel de bana yabancı değil. Nedense şeytan dürttü heykeli seçtim "[2]

1949-1954 yılları arasında iDGSA Heykel Bölümü'ne girerek Rudolf Belling, Zühtü Müridoğlu ve Ali Hadi Bara'nın atölyelerinde sanat öğrenimi gördü. Okula girdiğinde Rudof Belıng  bölüm başkanı  Kenan Yontuç'da çevirmeni idi. Ali Teoman Germaner, Ali Hadi Bara ve Zühdü Müridoğlu'nun demetimindeki atölyede öğrenim görmeye başlamıştı. 1949 .1957 de İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademesi'nden mezun oldu. [3] 1952 yılında Aliye Berger’le tanışmış onun yanında çok kısa bir süre baskıcı olarak çalışmış gravür konusunda eğitim almıştı [4]

1957-1959  yılları arasında askerliğini yaptı.1960 yılında Fransız hükümetinin bursuyla Paris'e gitti.  Paris, Ecole des Beaux Art'da Renê Collamarini Atölyesi'nde yontu üzerinde çalışmlar yapıyordu. Atölyeden sorumlu olan hoca René Collamarini adındaki bir heykel sanatçısıydı. [5]  Bizim sanatçılarımız nedense devletle iş yaparlar,  William Stanley Hayter Atölyesi'nde (Atölye 17) gravür çalıştı. 1961-1965 yılları arasında École des Beaux-Arts'da bulundu. René Collamarini'nin atölyesinde heykel ve W. S. Hayter'in atölyesinde gravür çalıştı. [6] Aliye Berger'den aldığı Gravür merakının  ve desen çizme sevgisiyle Paris’te beş yıl kadar W. S. Hayter'in atölyesine devam etti. 

1965 yılında MSÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümünde asistan öğretim üyesi olarak göreve başladı. 1970 yılında doçent, 1976 yılında da Profesör oldu.

 26 desenlik bir dizisi 1977 yılında "Aloşname" adı altında Süleyman Saim Tekcan Özgün baskı Atölyesinde serigrafi tekniğiyle basıldı.2001 Şubat ayında emekli olana kadar Mimar Sinan Üniversitesi'nin Heykel Bölümü'nde atölye hocası ve bölüm başkanı olarak görevini sürdürdü.

2004 Aralık ayından beri İstanbul Grafik sanatlar Müzesi (İMOGA) bünyesinde yer alan özel atölyesinde çalışmalarını sürdürmektedir. [7]

Sanat yaşamı boyunca 20'nin üzerinde ulusal ve uluslararası karma sergide yer alan Aloş, 14 kişisel sergi açtı. Aloş'un eserleri İstanbul, Ankara ve İzmir Devlet Resim Heykel Müzeleri ile yurtiçi ve yurtdışında birçok koleksiyonda yer almaktadır.[8]

         

Sanatı 

“Çalışmalarım genellikle günüme dönük, yarı hiciv, biraz dalga geçen biraz da işi fazla ciddiye alıp anıtsal görünme çabasında işlerdir.” [9]

Ali Teoman Germaner, serbest türde, özgür biçimleme yönünde, çağdaş heykel sanatımıza yeni olanaklar yaratma amacında olan bir heykelci olarak karşımıza çıkar. Anıtsal heykellerden uzak duran sanatçı masalsı kuşlar, yılanlar, doğaüstü yaratık betimletmeleri üzerinde çalışan bir sanatçıdır. Ürettiği bu heykellerin şekilleri daha çok kendi muhayyilesinde masallar ve efsanelerden aldığı ilhamla şekillenmiş heykeller şeklindedir. Fantastik bir hayal gücünün oluşturduğu bu çalışmalar diğer heykelcilerimizin yanında onu özel bir yere koymamıza yol açmaktadır. 

Ali Teoman Germaner, sanatı konusunda  kendisini şu şekilde özetlemektedir. " Resim, heykel ve gravürle  iç içe çalıştım, hangisinden diğerine fırsat bulursam oradan oraya koşarak yaşadım, gravüre karşı hâlâ da büyük bir muhabbetim var. Çalışmalarım genellikle günüme dönük, yarı hiciv, biraz dalga geçen, biraz da işi fazla ciddiye alıp anıtsal görünme çabasındaki işlerdir. Mitolojiden yararlanmam ise belli bir yörenin mitolojisine ait değildir; Uzak Doğu, Uzak Batı, kendi ülkemiz, Orta Doğu mitolojilerinden birtakım elemanları, birtakım öğeleri alıp yeniden gündeme getirmeyi, bunları sözcük gibi kullanmayı amaçlıyorum. İnanıyorum ki masalsı bir takım öğeler insanların çok daha rahat anlayabilecekleri öğelerdir. Onun için genellikle uzak geçmişin motiflerini yer yer işime katmayı isterim. " [10]

Resmi sanatı pek sevmediğini ifade eden sanatçı çağdaşları gibi anıtsal heykelcilik alanında pek çalışmamış küçük boyutlu heykeller yapmayı tercih etmiştir. Ali Teoman Germaner

Ali Teoman Germaner'in ağaç ve bronz heykellerinde, gerçekdışı yaratıklar, doğaüstü varlıklar, fantastik biçimleme anlayışının ürünleri olarak karşımıza çıkar. Serbest türde, özgür biçimleme yönünde, çağdaş heykel sanatımıza yeni olanaklar yaratma amacı, bu yapıtları belirleyici temel etkendir. Heykellerinde başlıca 6 figür görülmektedir: insan, at, yılan, deniz kabuğu, omurga ve buhurdan.

Aloş, 1957-1964 arasında gerçekleştirdiği demir konstrüksiyon heykeller, 1970 sonrasında masalsı kuşlar ve Zümrüdüanka’lar 1980’lerden sonra mitolojik unsurlar içeren  yılan heykelleri  ahşap yontular, ve Aloşname adını verdiği gravür desenleri  bronz işleri  sanatsal ürünlerinin başlıca kategorileridir.

"Ağaç ve bronz heykellerinde, düşsel yaratıklar, mitolojik varlıklar, fantastik bir anlayışın ürünleri olarak karşımıza çıkar. Çağdaş heykel sanatımıza yeni olanaklar yaratma amacının belirleyici temel etken olduğu heykellerinde görülen başlıca figürler kadınlar (Piton’un kızları), atlar, yılanlar, deniz kabukları ve buhurdanlar gibi ritüel nesneleridir."[11]

İş Sanat Kibele Galerisi, 10 Mayıs - 23 Haziran 2007 tarihleri arasında Ali Teoman Germaner’in 50 yıllık sanat hayatı boyunca ürettiği eserlerden oluşan retrospektif sergisini açarak  sanatçının eserlerini heykel severlerle buluşturmuştur.[12]

Ödüller 

  • 1998 Rumeli Holding Heykel Yarışması Ödülü
  • 1994 Ankara Sanat Kurumu Yılın En Başarılı Heykel Sanatçısı Ödülü
  • 1991 Ankara Sanat Kurumu Yılın En Başarılı Heykel Sanatçısı Ödülü
  • 1972 Fatih Anıtı Proje yarışması, Birincilik Ödülü
  • 1967 Devlet Resim Heykel Sergisi, Birincilik Ödülü

    

Eserleri 

Aloşnâme, YKB Sanat Yayıncılık, 1999 (Desen çalışmaları).

 

KAYNAKÇA

  •  
  • [1] SÜLEYMAN SÖNMEZ, Ali Teoman Germaner | Aloş Retrospektifi,  https://www.gunesintamicinde.com/a
  • [2] https://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=619&section=555&lang=TR&
  • [3] https://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=619&section=120&lang
  • [4] https://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=619&section=555&lang=TR&
  • [5] SÜLEYMAN SÖNMEZ, Ali Teoman Germaner | Aloş Retrospektifi,  https://www.gunesintamicinde.com/a
  • [6] r.wikipedia.org/wiki/Ali_Teoman_Germaner
  • [7] r.wikipedia.org/wiki/Ali_Teoman_Germaner
  • [8] ttps://www.kadikoyweb.com/etkinlikler/is_sanat_kibele_galerisi_ali_teoman
  • [9] https://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=619&section=555&lang=TR&
  • [10] https://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=619&section=555&lang=TR&
  • [11] SÜLEYMAN SÖNMEZ, Ali Teoman Germaner | Aloş Retrospektifi,  https://www.gunesintamicinde.com/a
  • [12] https://v3.arkitera.com/sanat_16623_ali-teoman-germaner-alos-retrospektif-sergisi.htm

İLGİLİ LİNKLERİMİZYervant Osgan ,  İhsan Özsoy, Ali Hadi Bara   İlhan Koman , Zühtü Müridoğlu, Nusret Suman ,  İlhan Koman,  Nijad Sirel   Ressam Selim Turan,  Ressam Leyla Gamsız Sarptürk ,  Heykelci Prof. Hüseyin Gezer  ,ve  Şadi Çalık

Not: Geleneksel ve Güzel Sanatlarla ilgili, Tez, yazı, İnceleme, Resim,Tablo, kaligrafi, Fotoğraf, minyatür, hat ve  benzeri çalışma  ve araştırmalarınızı, sitemize üye olarak ,  bize başvurarak ESA'da paylaşabilir, kendinizi ve ürünlerinizi tanıtabilirisiniz.


Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın

Yorumlar