31.07.2013
BAKIRCILIK ZaNAATİ
Bakır kap yapım teknikleri, ''dövme'', ''dökme'', sıvama (tornada çekme)'' ve ''preste basma'' olmak üzere dört ana bölüme ayrılıyor. Binlerce yıldan beri uygulanan dövme tekniği, bakır külçeyi çekiçlemek suretiyle şekillendirilen bilinen en eski tekniktir.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Çağımız bakırcılığında kullanılan aletler: Kesme makinesi, bükme makinesi, kıvırma makinesi, parlatma makinesi, çekiçler ve tokmaklar, işleme takımları, vida, cıvata ve somunlar, metre, eğe, makas, el testeresi ve keskiler, matkap, zımba, kumpas
GÜNÜMÜZDE BAKIRCILIK
Bakırcılık sanatında Döküm, tornada çekme, preste basma gibi teknikler gelişmiş, bakır mutfak eşyaları yakın zamanlara kadar önemini korumuştur. Ancak, 1950' den itibaren değişen sosyal yapı ve teknolojik yenilikler yüzünden, alüminyum, plastik gibi ucuz alternatif malzemeler ortaya çıkmış, bu malzemelerin kullanım alanlarının genişlemesi bakırcılığın alanlarını git gide daraltmıştır. Ancak 1970' li yıllara kadar can çekişmeye başlayan bakırcılık ise turistik talebin el sanatlarında yoğunlaşması üzerine canlanmaya başlamış, bakır eşyalar yemek pişirmek için değil, süs eşyası olarak kullanılmaya başlamıştır. Bu yeni duruma ayak uydurmaya çalışan bakırcılık artık alet veya mutfak eşyası yapmak yerine daha sanatsal ve görsel bir amaca yönelmiştir.
Kullanımdan ziyade süs eşyası veya Turistik meta olarak üretim yapmaya başlayan bakırcılık bu yüzden de sanatsal ve estetik kaygılar gözeten hatta kendini bu aşama için zorlayan bir sanat dalı haline geldiği gibi, geleneksel el işlemeciliğinin şekillenmesine, kendini geliştirmesine, zevke hitap eden ürünlerin üretilmesine yol açmıştır.
Bakırcılığın turizm amaçlı üretiminde canlanması aynı zamanda geçerliliğini yitirmiş olan geleneksel bakır üretme ve işleme tekniklerinin de yeniden canlanmasına olanak sağlamış, ihtiyaca değil zevke yönelik bir zanaatçılık haline dönüşmesine olanak vermiştir.
Otantik restoranlarda bakır mutfak eşyalarla servisler yapılır olması da Bakırcılık ve bakır işleme zanaatının zevke ve estetiğe yönelmesindeki başarısına canlı ve somut bir örnektir.
Bakırcılık günümüzde ve ülkemizde turizm dışında cami, minare, minber ve büro âlemi üretimi, hediyelik bakir eşyalar, kapı dekorasyon, şömine yenileme, turistik otellerde kapalı yüzme havuzu, kubbe, çatı yalıtım, döküm kapı tokmakları, kapı kolu, imalatı şeklinde çeşitlenebilecek alanlar için de yapılmaktadır. Günümüz bakırcılığında sıvama dövme, bakır dökümcülük tekniklerindeki geleneksel imalat yöntemlerini de uygulayarak varlığını sürdürmektedir.
Turistik eşya olması şeklinde Kazan, testi, leğen, tas, tencere, tava, sahan, bakraç, mangal, ibrik, tepsi, saksılık, nargile, davlumbaz, ocak başı, dekoratif, ürünler, tepsi, kalemlik, mangal, otel ve yenileme ekipmanları, ocak başı, şömine, pano, ızgara ocakları, minare ve kubbe alemleri, Çaydanlık, semaver, vazo, tepsi, çay-kahve-zemzem takımları, bakır hamam tası, sabunluk ürünleri dövme ve sıvama tekniği ile yapılmaktadır. Sıvamacılık, sıvama makinelerinde yapılır. Kaplara şekil ve motif işlenmesinde kabartma yöntemi uygulanır. Bu işlemde keski kalemi ve darbe kalemi kullanılmaktadır. Anadolu'da geleneksel el sanatları bakır işlemeciliği birçok yörede ve şehirde hala sürmektedir. Cumhuriyet döneminde Erzincan bakırcılık Erzincan'da Bakırcılık ve bakır işleme alanında önemli atılıma girmiş, bakırdan mutfak, alet, süs ve turistik eşya yapımında başlı başına sektörel bir şehir olma hüviyetine yaklaşmıştır. Antep ve yöresinde de son yıllarda özellikle Otantik mutfak eşyası yapımcılığı konusunda bir hareket gözlemlenmektedir.
BAKIR İŞLEME VE SÜSLEME METOTLARI
Bakır ürün üretim şekilleri: Külçe halindeki hammadde bakır haddanesinde ocaklarda eritilir, kalıplara dökülür. Kalıplara dökülen bakır, üretilecek ürürün özelliğine göre silindirden ( vals tezgâhlarından ) geçirilerek kalınlığı ayarlanır. Silindirden geçerken sertleşen bakır tekrar fırınlarda tavlanır. Bu işlem istenilen ölçüye gelinceye kadar tekrar tekrar yapılır. Levha haline gelen bakır daire makaslarında istenilen ebatlarda kesilir.
Kesilen levhalar yaklaşık 500 çeşit kalıplara göre, ustasına ve kendine özel bir şekilde sıvama tezgâhlarında, mazgala yardımıyla birkaç işlemle şekillendirilir. Küçük parçalar direk tezgâha girer, büyük parçalar için ayrıca kovan basılır. Tekrar tavlandıktan sonra sıvama tezgâhlarında kalıplar üzerinde şekillendirilir.
Bakır, üzerinde yapılan her işlemde sertleşir. Bundan dolayı her işlem sonunda tavının alınması gerekir. Yapılan ürün kalıptan çıkınca polisaj makinelerinde parlatılır. Lehim ve kaynak işlemleri yapılır, tekrar polisaja girer, üzerlerindeki yağın temizlenmesi için 900 lik sıcak deterjanlı suda yıkanır. Kavak ağacından elde edilen ince hızar talaşıyla kurulanır. Üzerlerindeki talaş tekrar fırçayla silinerek, vernik işlemi yapılır, kurulandıktan sonra belirli yerlere bant çekilerek boyaya şekil verilir, tabancayla boyama işlemi yapılır. Boyanan ürün fırınlanarak kurutulur. Boyanın kalitesi ürün üzerindeki ayırt edici özellik olarak görünür. İmalatı yapılan ürünler, boyanın sertleşmesi için işlemeye girmeden önce 7-10 gün süreyle bekletilir. ( Ahmet Şener YILDIZ ,Erzincan işi Bakırcılık İşlemeciliği,.seyrierzincan.com/erzincanimiz )
Bakırın kararmaması için tekli kalemle işlemenin yapılması gerekir. Böyle işlenen eser 100 sene kararmaz. Tasarlanan şekiller, oyma tekniğiyle tekli kalemle bakır üzerinde desenin şablonunu çıkarır. Daha sonra tekli kalemle ara işlemini yapar, gümüş kaplamaya hazır hale getirir. Sonra dolgu kalemiyle gümüş kaplanacak yerler doldurulur. Ürün üzerinde özel bir formülle hazırlanmış gümüş-nitrat?ta gümüş kaplama yapılarak işlemin ikinci aşamasına geçilir. Mısır kalemiyle, kalan işlenmemiş yerler ( desenlerin eksik kalan kısımları işlenir. Bu işlemden sonra ürün kırmızı beyaz renk alır. ) Ürünün oksitlenmemesi için üzeri şeffaf ve kaliteli vernikle verniklenir. Sanatkâr tarafından özel hazırlanmış kaliteli selülozik, şeffaf vernik, sanatın sanatkâr yönünden ayırt edici özelliğidir. Son olarak 24 saatlik beklemeden sonra ürün satışa hazır hale getirilir.( https://www.erzincan.gov.tr/index.php?option=co)
Mine İşleme Özellikleri: Bu ürünler ayrıca bakır üzerine mine işleme olarak ta işlenmektedir. Tüm bu tarzda ortaya çıkan bakır ürünleri üzerine mine işleme olarak yapılması ikinci bir ürünü ortaya çıkarmaktandır.
Bakırı çekiçle döverek biçimlendirme yöntemi, binlerce yıldan beri nesilden nesile aktarılan bir iş kolu ve sanat olagelmiştir. Ne var ki, günümüzün ucuz ve seri işlenebilen malzemeleri, Anadolu’da zirvesine ulaşan bakırcılık sanatını neredeyse yok etmiş bulunuyor. Tekil kalemle yapılan üretim yerine tezgah üretimine gidilmesi, fabrikasyon sistemine geçilmesi, yapılan ürünlerin çabuk deforme olmasına ve kararmasına sebep olmuş, bu yüzden 1980 sonrasında bakırcılık sektöründe talep azalmaya başlamıştır. Bu günlerde bu durumun farkına varıldığı için bakır süsleme, üretim ve pazarlama teknikleri üzerinde yeniden çalışmlar yapılmaktadır ve yapılmalıdır.
BAKIRCILIK VE KALAYCILIK
Kalay, metal objelerin korozyondan korumak amacıyla kaplanmasında kullanılan bir madendir. Kalaylanmadan kullanılan metal kapların kısa sürede oksitlenmesi ve zehirlenmelere yol açması nedeniyle bakırın mutfak malzemesi olarak kullanıldığı dönemlerde kalaycılık yaygın bir meslekti. Anadolu’da köyleri gezerek bakır kalaylayan gezgin kalaycılar bulunurdu. İl ilçe ve köyleri gezen bu kalaycılar yıllın belli aylarında gelerek yöredeki bakır mutfak eşyaları kalaylarlardı. Kalay yaklaşık bir yıl boyunca bakır kapların oksitlenmesini engeller ve eşyaların üzerinde parlaklığını muhafaza ederdi. Kalaycılar da bu süreleri göz önünde bulundurarak köy köy mahalle mahalle kalaylama zamanlarına göre dolaşırlardı.
FAYDALANILAN KAYNAKLAR
https:// forum/satirlarla-turkiye/10550-turk-susleme-sanatlari-
.erzincan.gov.tr/index.php?option= )
https://www.istanbulunustalari.com/t
Ahmet Şener YILDIZ ,Erzincan işi Bakırcılık İşlemeciliği,.seyrierzincan.com/erzincanimiza-
https://tr.wikipedia.org/wik
0
0
Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın