17.04.2019
Musikîde meyânın makamı diğer mısralardan farklı olur. "Miyân" şekli de kullanılır. Türk müziğinde parça aralarında icra edilen sololar, şarkının en tiz perdeden söylendiği bölüm için de kullanılan bir terimdir.
Musikide meyanın her parçada olması zorunlu değilse de, meyan kısmı çoğu şarkıda vardır. Musiki de bu bölüme çalgıların tiz perdelere yavaşça kayışının, ardından geçilir. Meyan kısmıdır ve şarkının icra edilmesinin en zor olduğu kısma denir.
Örnek olarak; “kimseye etmem şikâyet “ parçada "perde-i zulmet..." diye başlayan kısım bu şarkının meyan bölümüdür. Meyan kısmı şarkının makamına göre adlandırılır. Mesela şarkı hicaz olduğu zaman, o şarkının meyanına hicaz meyanı da denilir.
Yine “ çile bülbülüm çile kısmında “Allah çile “ diye uzatılan bölüm o şarkının meyanıdır.
Divan şiirinde miyan veya meyan sevgilin ince beli olarak düşünülmüş, şarkıların tiz perdeden söylenen kısmı olarak da kullanılmıştır.
Gûş it gönül beyân-i miyân söylerüm sana
Yok belki rişte-i dil ü cân söylerüm sana ARPAEMÎNİ-ZÂDE MUSTAFA SÂM
Yine mey figana geldi ciğeri dutuştu yandı
Neye uğradı ne gordu bu tehi meyan içinde Nesîmî
Miyânın eyleyemem vasf-ı Hakk-ı hâle göre
Olur mu hâl-i sühan dikkat-i hayâle göre Lebîb Hüseyin Abdulgafûr- Kara Vâiz-
Hançer-i nâzı eger böyle miyânında kalur
Çok benüm gibilerün bî-hûde kanında kalur Semerkândî-i Âmidî Âgâh
Nakd-i sirişkin etmiş iken dide der-meyan
Gozden reua mı gizlene ey simber meyan Celâlî
Koçarken meyanını gülseydin hıkır hıkır
Hasedinden münkirler boğulsun fıkır fıkır Aşık Dertli
Mûydan ince meyân-ı dil-rubâdur var ise
Yok dehânından nişân sırr-ı Hudâdur var ise Şeyhülislam Yahya
Miyân-i dil-beri hergiz der-âguş(ı) hayâl itmem
Ki bîhûde bu hâhiş ile ben fikr-i muhâl itmem Koca Ragıp Paşa
Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın