Pir-i mey Nedir Şiirlerde Pir-i Mey Pir-i Mugan

14.09.2021

 

Pir-i mey Nedir Şiirlerde Pir-i Mey Pir-i Mugan

Osmanlıca yazılışı pir-i mey:  میپير

Pir-i mey, meyin piri, şarabın içkilerin piri anlamına gelir. Bu açıdan pir-i mugan ve mug sözcükleri ile eş anlamlıdır.

OsmAnlıca yazılışı mug:  موغ

Mugan Osmanlıca yazılışı :  موغان

Mey;  şarap, bade, hamr, haniye manalarındadır. Pir-i mey, şarabın piri anlamına geldiğinden mug ,mugan , pir-i mugan, hatta mugbeçe sözcükleri ile eş anlamlı kullanılmıştır. Mug ,mugan , pir-i mugan, sözcükleri ise Zerdüşt kelimesinin diğer eş anlamlıları olarak  Mecusi ve Zerdüşt  Keşişi manasına gelecek şekilde kullanılmıştır. Nitekim Ehrimen’in yardımcılarından birisi olan Asmug sözcüğünün içinde de mug kelimesi geçmektedir.  [1]  (Zerdüş dini hakkında  bkz: Ehrimen Ehremen – Angra Menyu- Zerdüşt İblisiMetinlere Göre Tanrı Hürmüz - Ahura Mazda)

Pir-i mey, pir-i mugan ise ihtiyar Mecusi keşişi, meyhaneci  hatta hammar anlamlarına gelir.  Pir-i mey, Pir-i mey furuş ve hammar; pir-i mugan’ın eş anlamlısı sözcüklerdir.[2] Mugbeçe, sözcüğü mug ve becce sözcüğünden birleşerek kalıplaşmış olmalıdır.  Beççe sözcüğü ise Farsçada çocuk, yavru anlamına gelir. Mugbece sözcüğü  Mecusi çocuğu anlamındadır. [3]

Mug ve mugan sözcüklerinin saki ve meyhaneci anlamlarında kullanılmasının diğer nedeni Zerdüşt dininde şarabın yasak olmaması, Zerdüştlüğün İran da ortaya çıkması, şarabın mucidi olarak kabul edilen Cem’in de   bir Zerdüşt kralı olması ile ilgilidir. Pir-i mey ve pir-i mugan,  yaşlı meyhanecidir.  Divan şairlerimiz  mug ve muganları , Zerdüşt papazı ,  Zerdüşt keşişi olarak tahayyül etmiş, meyhaneyi ise bir  ateş gedeye benzetmiştir. Pir-i mugan ve mug, aynı zamanda Mecusi ateşgedelerindeki rahipler, hizmetçiler,  papaz yamakları anlamalarında da kullanılmıştır.[4]

mey-hane: şarabevi, şaraphane

mey-i nâb : hâlis şarap.

mey-i nahvet : gurur şarabı

bezm-i mey: içki meclisi


Şu halde divan şiirinde, mug, mugan, mugbeçe sözcüklerinin geçtiği şiirlerde aynı zamanda pir-i meyden söz ediliyor demektir.


Cem gitti ise gam yeme  ey pir-i mey dahi

Bu bezm gâh-ı işrete çok  Cem gelir gider   Vâsıf

Vasıf bu beyitte Cem sözcüğünü   şarabın Mucidi Cem  ve toplanma anlamında cem olmak şeklinde ve iki gerçek anlamında tevriyeli kullanmıştır.


Mest-i harâb oldum pîr-i mugân suyundan

Bir iki zevrak ile geçdüm cihân suyundan  Şeyhülislam Yahya 


Mey-hâne kûşesinde pîr-i mugândan ögren

Ey zâhid-i murâyî sen de uyar çerâgı   Ravzi 


Yeni bir muğ-beçe gelmiş yine meyhanemize

Yeni bir zülf takılmış hele bak şânemize  Ali Canip Yöntem


İlgili  Başlıklarımız

KAYNAKÇA 

[1]https://www.edebiyatvesanatakademisi.com/edebiyat-terimleri-mazmunlar/mug-mugan-pir-i-mugan-nedir-beyitlerden-orneklerle/66736

[2]https://www.edebiyatvesanatakademisi.com/edebiyat-terimleri-mazmunlar/mug-mugan-pir-i-mugan-nedir-beyitlerden-orneklerle/66736

[3]https://www.edebiyatvesanatakademisi.com/edebiyat-terimleri-mazmunlar/mugbece-nedir-divan-siirinde-mugbece-yavru-saki/66744

[4]https://www.edebiyatvesanatakademisi.com/edebiyat-terimleri-mazmunlar/mug-mugan-pir-i-mugan-nedir-beyitlerden-orneklerle/66736

0

0

Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın

Yorumlar