Terci’-i Bend 2

24.07.2017

 
Terci’-i Bend 2
 [Fe’ilâtün Fe’ilâtün Fe’ilâtün Fe’ilün]
 · · − − / · · − − / · · − − / · · − -I-
 
 Kâr idinmek kişi dâyim cihet-i dünyâyı
 Añmamak añlamamakdur taraf-ı ‘ukbâyı
 Fikr-i ‘ukbâyı koyub tâlib-i dünyâ olmak
 El-’ıyâz andan unutmakdurur ol Mevlâyı
 Vây aña kim ‘ameli olmaya Mevlâya yarar
 Kâr-ı dünyâ ola her lahzada fikr ü râyı
 Yile yil gibi hevâ vü hevese her dem o kim
 Gam olur hâsılı turmaz anuñ âh u vâyı
 Baş agırdur kuru gavgâ-yıla hükm ıssı olan
 Başına satun alur göz göre bir gavgâyı
 Virile câhile bir câh-ile çün bir ‘izzet
 ‘İzzet-i câhı gurûr-ıyla yıkar her câyı
 Ne belâdur göresin mertebe-yi a’lâda
 Bir mürüvvetden ebed behresi yok ednâyı
 Göz karardub düşesin vartalara mansıb içün
 Ne belâ kimseye Hak virmesün ol sevdâyı
 Mâ-hasal devlet-i dünyâ hatar-ı mahzdurur
 ‘Âkil olan ebedî itmez ol istid’âyı
 Devlet anuñ hevesi koya kanâ’atde ola
 Cümleden ‘uzlet idüb künc-i ferâgatde ola
 -II-
 Pür-durur gussa vü gam birle bu fânî ‘âlem
 Pes çeker gussa vü gam bunda be-her hâl âdem
59
 ‘Âkil olan dün ü gün âhireti hâlin añar
 Gâfil olmaz o cihetden çeker ol gussa vü gam
 Ol ki izân edene ‘âlem-i fânî hâlin
 Ol ne yüzden olur ol hâl-ile şâd u hurrem
 Kan olur kanda-yısa derd-ile bagrı derdâ
 ‘İzz-i dünyâ talebinde ola ol kim her dem
 Çeker envâ’î elem tâlib-i dünyâ olan âh
 Bilmez anı ki ebed olmaz ölüm gibi elem
 Ölümin añmaz ebed devlet-i dünyâda olan
 Dimez anı o ki âhir ne ölüm birle ölem
 Niçeler hayl u haşem birle ider haylî gurûr
 Hışm-ı Hakka sanasın mâni’ olur hayl u haşem
 Geliser âhiri ‘ukbâya göç itmek katı güc
 Hubb-ı dünyâ ola kalbinde anuñ kim muhkem
 ‘Ârif oldur ide igmâz u sükût üzre sükûn
 Ola bir vech-ile a’mâ vü asamm u ebkem
 Devlet anuñ hevesi koya kanâ’atde ola
 Cümleden ‘uzlet idüb künc-i ferâgatde ola
 -III-
 Mekr-i dünyâdan ider ‘âkil ola ol ki hazer
 Çokdurur çünki bu dünyâda bulur cây-ı hatar
 Hatar-ı mahzdurur devlet-i dünyâ kişiye
 Virür anuñla gurûr aña garûr âh ekser
 Nâsı hannâs gurûrıyla ider Hakdan dûr
 Ekser ol hâl-ile şer işlere yilter yekser
 Vây aña kim kara saçı agarınca turmaz
 Hayrı kor şerre yiler nefse uyub şâm u seher
İdinür kendüye elbette mürîdânı merîd
 El-’ıyâz andan ola anda ki bir şûr-ıla şer
 Zî-sa’âdet aña kim virmeye dünyâya göñül
 Âhiret hâlin añub ‘âkıbete ide nazar
 Devlet anuñ ola teslîm ü rızâda dâyim
 Ne kadar kim gele kendüye kazâ-yile kader
 ‘Âkıbet mevt gelüb itmeyicek vaktini fevt
 Kişi beş vaktini yâ bes ne deyü fevt eyler
 Nedurur devlet-i dünyâ ki soñı göz göre let
 Her kesi lâ-büd o let birle soñında letler
 Devlet anuñ hevesi koya kanâ’atde ola
 Cümleden ‘uzlet idüb künc-i ferâgatde ola
 -IV-
 Aranur olsa cihân milketi ferdâ ferdâ
 Az kimesne bulınur kim ide fikr-i ferdâ
 Kimi görseñ heves-i ‘izzet ü câh-ıla yiler
 Ki bakasañ dün ü gün tâlib-i mülk-i dünyâ
 Hırs-ı dünyâ-yile hod şimdiki a’yân içre
 Kalmamışdur ebedî kimsede âsâr-ı vefâ
60
 Fikr-i dünyâda olub mâyil-i mâl olmagla
 Fukarâya ebedî bakmaz olubdur umerâ
 ‘Ulemâ mansıb-ı dünyâ hevesinde ekser
 Andan artuk degül eksükleri fikr-i ‘ukbâ
 Zâhiri şeyhlerüñ gerçi [ki] hak üzre velî
 Bâtını ekserinüñ bâtıl u pür-kibr ü riyâ
 Ol ki bir maslahat üzre [ola] yâ bir cüz’î
 Ehl-i hükm ola olur işi gerçi halka ezâ
 Böylemuhtell olıcak hâl-i havâss-ı a’yân
 Hâli-i eşhâs-ı ‘avâmuñ bu tarîk üzre n’ola
 Hırs-ı dünyâ-yiledür mâ-hasal ekser halkuñ
 Birbiriyle götüri eyledügi ceng ü vegâ
 Devlet anuñ hevesi koya kanâ’atde ola
 Cümleden ‘uzlet idüb künc-i ferâgatde ola
 -V-
 Ol ki kâr idene her gâh bu dünyâ cihetin
 Âhirin sanmaz ebed añmaz olur âhiretin
 Âhiret fikrin iden tâlib-i dünyâ olmaz
 ‘Âkil olan gözedir pes her işüñ ‘âkıbetin
 Hakkı koyub yürimez bâtıla hakkâ hergiz
 Hazret-i Rabb-i Gafûruñ dileyen magfiretin
 Nazmiyâ kalmadı ‘âlemde meger kim şefkat
 Kimsenün göremezüz lutf-ıla bir merhametin
Şimdi evvelki gibi yokdur o sâhib-devlet
 Ki göre hayr içün üftâdelerüñ maslahatın
 Rahm kılmazlar ebed şimdiki devletlüler âh
 Bir fakîrüñ göricek zillet-ile meskenetin
 Dostları dahı ki bir dostları olsa fakîr
 Hîç göstermez olubdur aña şefkat sıfatuñ
 Ehl-i fazl olsa dahı şimdiki erbâb-ı düvel
 Buçuga almaz ebed bir kişinüñ ma’rifetin
 Mâ-hasal ‘izzet-ile devlet-i sermed bilsün
 Kişi bu bir iki gün sıhhat-ile ‘âfiyetin
 Devlet anuñ hevesi koya kanâ’atde ola
 Cümlede ‘uzlet idüb künc-i ferâgatde ola
 
Yrd. Doç. Dr. Sibel ÜST, EDİRNELİ NAZMÎ DÎVÂNI (İNCELEME-METİN) T. C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI, 2012 www.kulturturizm.gov.tr
 
 
 

Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın

Yorumlar