Sorguç Eski Türklerde Hotoz Ongun Kotuz
Osmanlıca yazılışı: Sorguç : صوٓرغوج
Sözlük Anlamları
Başlıklara takılan süs, tüy. Başa takılan tuğ. Bazı kuşların tepesinde bulunan uzun tüyler. Turna teli, balıkçıl, şahin ve deve kuşu tüylerinden serpuşlara ve başlıklara takılan süsler
Kökeni
Sorguç sözcüğü Türkçe kökenlidir. Ve eski Türkçede sarāġuç “başı top şeklinde saran bir tür kadın başlığı” anlamındadır. Eski Türkçe: [Kaşgarlı Mahmud, Divan-i Lugati't-Türk, 1073] sarāġuç: [kadın baş-sargısı]) [1] Sözcük Farsçaya da aynı şekilde girmiştir. Sarāġuc سراغج veya sarāġuş سراغش . Farsça sar سر “baş” ve Farsça āġuş آغش “kucak” anlamlarındadır.
Sorguç Takma İmtiyazları ve Kültürü
Bilindiği gibi Oğuz boylarının her birinin ongunları yırtıcı kuşlardır. Muhtemelen her boyun beyi kendi boylarını belli etmek için ongun olarak seçtikleri yırtıcı kuşlarının kanatlarını başlıklarının üzerine takıyorlardı. Sorguç takma eski devirlerde genellikli imtiyazlı kişiler mahsustu. İmtiyazlı kişilere kavuklar üzerinde altın ve gümüş teller ile çeşitli kuşların kanatları takılırdı. Ancak Kaşgarlı Mahmud, Divan-i Lugati't-Türki’de, sarāġuç kadın baş-sargısı şeklinde açıklamış olduğuna göre daha çok kadınların bir süs alameti olarak kullandıkları da ortaya çıkmaktadır.
Eski Türklerde ongun olarak seçilmiş hayvanları ifade eden sembollerden biri de biri de Kotuz’dur. Kotuz, eski Türklerde ongun ile eş anlamlı olarak içinde bir ruh'u barındırdığına inanılan bir cisme verilen isimdir. Eski Türkler her hayvanın içinde bir ruh barındırdığına inanır, yırtıcı kuşları, kotuz veya yak denilen yabani boğaları, geyikleri, gergedanı veya yaban kazlarını kendilerini koruyan kutsal bir havyan türü veya büyük bir atalarının ruhu olarak kabul ederlerdi.
Ongun bir anlamda atalarının ruhlarının gizlendiği bir sembol veya cisimdi. Ongun olarak seçilen hayvanın tüyünü kanadını, boynuzunu, kuyruğunu veya kılını başlarına takıyorlar, bayraklarına resmini yapıyorlardı. Eski devlet büyüklerinin başlarına tüy, alıcı kuşların kanatlarını veya yak diye de bilinen kotuz adındaki yabani boğaların kuyruklarını sorguç takması hükümdarlık alameti sayılıyordu. Kotuz kelimesinin başın üzerinde olan bir çıkıntı veya bazı kuşların tepelerinde bulunan uzunca tüy veya tüy demetine de dendiği bilinmektedir. Kotuz’un ongunu sembolize eden tüylü, kıllı ve kuyruklu başlık anlamına gelmesi de bu nedenle olmalıdır. (Bkz ESKI EDEBIYATTA KOTUZ VE KOTUZI SORGUÇ)
Sorguç takma geleneğimin Osmanlılar zamanında yaygınlaştığı “kavuk, örf, destar, amâme, yûsufî, selîmî, horasânî, yatırtma, fesler” üzerinde kullanılmaya başlandığı dikkati çeker. Kadınlar, başlıkları üzerine çeşitli mücevher veya tüylerden yapılmış hotoz adın verdikleri süslemeler de yapmışlardır.
Selçuklu sultanlarının madeni miğferlerinde bile sorguç alameti vardı. Osmanlılar zamanında hükümdar ve şehzadelerin başlıkları üzerinde de sorguçlar bulunurdu. Osmanlı padişahları cülûs, bayram ve düğün törenlerimde cuma selâmlığında savaşa çıktıkları zamanlarda veya şehir içine çıkıp halka göründüklerinde başlarında mücevherlerle süslenmiş sorguçlar bulunurdu. Gibi alayla şehir içine çıktıkları zaman başlıkları üzerinde mücevherli ve tüylü sorguçlar bulunurdu.
Padişah tarafından sadrazama veya devlet adamlarına sorguç takdim edilmesi ve hilat giydirilmesi üst düzey bir iltifat vermek demekti. Sefere çıktıklarında padişahlar sorguç taktıkları gibi üst düzey devlet adamları sorguç takar, padişahın yakın korumasını yapan solaklar ve çavuşları da padişah ayırt edilemesin diye uzun tüylü sorguçlar takınırdı. Mehter takımı mensupları ile Yeniçeri başlıklarının üzerinde tüyler takılı olur, tüy yerleştirilen kısma “tüylük” de denilirdi.
Divan şiirinde sorguç imtiyazlı bir varlık olan sevgilinin başındadır. Sevgilinin başında altın teller ve mücevherlerle süslenmiş serpuşlar, hotozlar ve sorguçlar bulunabilir. Çeşitli çiçeklerin ortalarında bulunan tüyler sorguçlara benzetilir.
Farkına bir nice per takınır altın teller
Hayli ezhara meğer zambak oluptur serdar Baki
Zambak , başına bir çok aktın teller ve kanatşar yakmış , demek ki çiçekler cemaatinin serdarı olmuş
O sim sorgucun kadr ü kıymetin bilene
Harâc- ı Rum değer ber tarîkâ-i temsil Sabit
Başındaki sorgucun kıymeti diyarı Rum’dan alınan haraca eş değerdedir.
Dü çeşm-i fitne-i cûyu ol perinin ebruvânıyla
Başına per takınmış san iki hûnî dilâverdir. Edirneli Beyzi
İki gözü iki fitne pınarı gibi bakıyor. Sanki başına kanat sorguç yakmış iki kanlı kabadayıdır.
KAYNAKÇA
[1] https://www.nisanyansozluk.com/kelime/sorgu%C3%A7
Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın