Plajdaki Ayna Özet İnceleme ve Tam Metni Sait Faik

30.10.2019

Plajdaki Ayna Özet İnceleme ve Tam Metni Sait Faik

 

Plajdaki Ayna, Sait Faik’in ilk baskısı 1950 yılında yapılan ve beşinci öykü kitabı olan Mahalle Kahvesi adlı öykü kitabı içindeki 22 öyküden birisidir.  Plajdaki Ayna adlı öyküsü  daha önce dergide de tefrika edilmiş daha sonra Mahalle Kahvesi kitabı içindeki öykülerden birisi olmuştur.  ( Mahalle Kahvesi, Varlık Yayınları, Sayı 45, Ocak 1950 )

Yazar bu öyküsünü öğretmenliği de bırakmış, işsiz güçsüz daha da açıkçası boş boş gezdiği günlerde yazmıştır. Yazar bu yıllarda yazdığı öykülerinde daha çok balıkçılar,  tekneciler, sandallarda çalışanlar, emekli insanlar, kuşları avlayanlar,  küçük esnaflar, küçük insanlar, işsizler ve dertli kimselerin hayatlarına yönelmiş onların hayatlarından alınmış kesitleri öyküler haline getirmişti.  Eserlerinde genellikle toplumun alt katmanlarındaki dertli insanların dramlarından kesitler aktaran yazar;“ Bir insanı sevmekle başlar her şey “ düşüncesini kendine şiar edinmişti.  Yazar bu öyküsünde ise muhtemelen kendi başından geçmiş olan garip bir olayı anlatmıştır.

Bu yıllarda dergilerde öyküleri çıkmakta öykülerinde az miktarda gelir de elde etmektedir. Fakat o yıllarda artık siroz hastalığına yakalandığını da öğrenmiş, bu nedenle karamsarlığı da çoğalmıştı. 

 

ÖYKÜNÜN ÖZETİ

Bir günü plaja giden anlatıcı plajda bir ayna görürü ama bu aynaya aldırmaz.  Daha sonra plajda yürürken bir zeytin ağacı ve bu ağacın altında zeytin toplayan bir çocuk görür. Avare avare gezinen anlatıcı çocukla konuşmaya başlar.

Amacı o çocuk hakkında bir şeyler öğrenmek ve biraz vakit geçirmektir.  Çocukla hasbıhal ettikten sonra çocuk hakkında bir şeyler öğrenmiştir. Çocuğun babası ölmüştür. Çocuk annesi ile yaşmaktadır. Tam bu sırada çocuğun annesi onların yanına gelir.

Çocuğun annesi çocuğa yerden bu siyah şeyleri neden topladığını sorar ve çocuğa da sinirlenerek çocuğa bir tokat atar.

Hatta argo kelimler de kullanır ama bu arada çocuğun annesi adam ile de tanışır. Fakat tanışmadan hemen sonra çocuğun annesi adamı evine davet eder. Adam, çocuk ve kadın hep birlikte kadının evine giderler. Eve girdiklerinde çocuk aniden bağırıp çağırıp ağlamaya başlar.  

Adam bu çocuğun neden ağladığını neden böyle yaptığını sorar.

Annesi ise bu adamdan çocuğuna para vermesini ister. Bu çocuk para alana kadar ağlar, eğer para verirsen susar der.

Adam da çocuğa para vermek zorunda kalır fakat adam para verdikçe çocuk daha da bağırıp ağlamaya devam etmektedir. Adam da çocuk susana kadar para verir ama bu defa da adamda para kalmamış bütün parasını çocuğa vermiştir.  

Bu defa da çocuğun annesi çocuk susmadığı için adama tokat atar. Adam ise korkarak oradan uzaklaşır ve tekrar plaja döner. Plaja geldiğinde yaşadığı olayın şoku ile deminki gördüğü aynayı yeniden görünce öfke ile yanayı kırar.  Aynanın kırılmasından sonra  polisler gelir ama adamı bulamazlar çünkü adam başka bir ağacın altına saklanmıştır.

Akşama kadar saklandığı ağacın altında bekler ve akşam olunca da hiçbir şey olmamış gibi çekip gider ve hayatına devam eder.


Ana Fikri:

Her çağıranın evine gidilmez. Öfkeyle kalkan zararla oturur.

 

Şahıslar Ve Özellikleri:

Adam, Anlatıcı: Plajda ki aynayı kıran, çocukla konuşan, kadından tokat yiyen  yaşadığı olaylar üzerine şaşıran ve öfkelenen kişi

Çocuk: Zeytin toplarken anlatıcı ile tanışan eve gelince de sürekli bağırıp çağıran huysuz bir çocuk

Çocuğun Annesi:  Anlaşıldığı kadarı ile erkekleri evine davet edip çocuğu vasıtası ile onların paralarını sağan argo kelimeler de kullanan tuhaf bir kadın

 

Plajdaki Ayna

Sonradan deli olduğuna karar verilen bir adam plâjın aynasını kırdı. Bu, insanı yemyeşil gösteren, altının sırı dökülmüş, camlaşmış aynanın, insanları çirkin göstermesine içerledi, diye tefsir ettiler. Hayır ondan değil, evvelce aynacı imiş. İtalya’dan ayna ithal edermiş, sonra iflâs etmiş, az buçuk oynatmış, ayna görünce kırmamazlık edemezmiş diye uydurdular. İşin aslını bir ben biliyorum, bir de ayna.

O halde aynayı kıran da sensin diyeceksiniz, bize numara yapıyorsun. Pek âlâ! Aynayı kıran benim. Deli olduğuma karar verildi. Ama zararsızmışım, pek zararsızmışım. Öcümü aynalardan alırmışım. Bunlar doğru değil! Doğrusu şu:

Aynayı kırmamın hiç bir sebebi yoktur. Sebepsiz yere kırdım. Canım sıkıldı, eğlenmek için kırdım bile diyemem. Güzel insanları çirkin gösteriyormuş; ne münasebet efendim. Güzel insanları çirkin gösteren ayna onların derununu tefriş eder. Böyle aynayı plâjlara asamazlar. Yoksa aynada insanların çirkin taraflarını mı görmeğe başladın da… Hani nasıl yazılar aynada ters çıkarsa insanların da tersleri mi gözüküyordu sana, derseniz ben de size felsefeden hiç hoşlanmadığımı, hele böyle dâhiyanesinden iğrendiğimi arzederim.

Hayır, ayna, aynaydı. Böyle haltlar karıştırmazdı. Hangi enayi, onu hangi zamanda icat etmişse etmiş; saçımızı taramak, suratımızda kara var mı diye bakmak burnumuzu silerken biraz sümük kalmış mı diye göz atmak yahut da:

– Ulan! Benim gözlerim fena değilmiş be! Hele şu ağzımın kenarına inen çizgiye bak! Vay anasını! İfade veriyor suratıma! Şu karılar da erkekten anlamıyorlar vesselâm…

Diyebilmek için işe yarar. Her nevi kendi kendine konuşmalar istediğimiz kadar ayna vesilesile uzatabiliriz. Aynaya bir genç kız baktırır. Bir erkek düşündürtür. Kendi kendine vurgunlara ayna öptürür. İhtiyarlara ölüm, tabut kefen gösterir, veremlilere korkunç ateşlerinin ışığını aynadaki gözlerinde yakalarız. Aynaya düşman kesilmek, onunla dost olmak da mümkün. İnsan isterse pek âlâ bir aynayı kırma sebebini felsefeye edebiyata, ruhiyata, tıbba, sinire yükleyebilir. Benim plâjdaki aynayı kırmamın sebebi ise kat’iyen yoktur. Ama size günümü yazacağım. Oradan bir sebep bulmağa çalışmak pek manasız olacak ama:

Zeytin ağacının altında bir küçük çocuk oynuyordu. Yanına yaklaştım. Yeşil zeytinleri korku ile bana uzattı.

– Sizin mi bunlar? dedi.

– Benim ya, dedim.

– Ben taş atmadım, dedi, kendi kendilerine düştü bunlar.

– Onlar ne? dedim.

– Acı şeyler, dedi.

Açık mavi gözlerinin kırmızı kirpikleri yanıp yanıp sönüyordu.

– Bunlar ne biliyor musun? Dedim.

– Bilmem, dedi.

– Sen zeytin nedir bilir misin?

– Bilirim elbette.

– İşte bunlar zeytin.

– Sabahleyin yediğimiz mi ?

– Siz sabahları zeytin mi yersiniz?

– Yeriz ya.

– Senin baban kim, dedim.

– Benim babam yok, dedi.

 

Mavi gözlerine beyazlıktan mavileşmiş bir göz kapağı altın ışıklarıyla indi. Büyük büyük dudaklarını uzata uzata:

 

– Benim babam ölmüş, dedi.

– Nerede ölmüş.

– Muharebede?

– Hangi muharebede?

– İstiklâl muharebesinde.

 

İçimden dostum, kardeşim, canım, ruhum, evlâdım, ciğerim benim, dedim.

 

– Oyna zeytinlerle ama, dedim, sakın, taş atma emi!

– Sizin mi bu zeytinler?

– Hayır, benim değil. Bu zeytinler kimsenin değil.

– Eve götüreyim mi bunları?

– Bunlar düşmüş; buruşmuş, iyi değil, kurtludur.

– Öyleyse oynarım, dedi.

– Oyna ama; sakın yine ısırma. Hepsi acıdır.

– İyileri de mi acıdır?

– İyileri de acı olur.

– Sonra nasıl tatlılaşır?

– Onu ben de pek iyi bilmem.

– Kim bilir bunu peki?

– Ne yapacaksın?

– Sabahleyin yemek için zeytin yaparım.

– Annen var mı senin?

– Var tabiî.

– Ne iş yapar?

– Çamaşıra gidiyor.

– Sen ne olacaksın büyüyünce?

– Ben mi? dedi.

Gözlerini gözüme kaldırdı. İkimiz de mavi mavi baktık.

– Ben, dedi, boyacı olacağım.

– Ne boyacısı?

– Kundura boyacısı.

– Neden kundura boyacısı?

– Ya ne olayım?

– Doktor ol, dedim.

– Olmam, dedi.

– Neden?

– Olmam işte.

– Neden ama?

– Doktoru sevmem ki.

– Olur, mu ya? Bak, dedim. Doktor sevilmez olur mu?

– Tabii sevmem, dedi. Annem hasta oldu. Evimize geldi. Kumbaramızı kırdık. Bütün yirmi beşlikleri ona verdik. Sonra çeyrekler kaldı. Onlarla da reçeteyi yaptırdık. O da zorlan.

– Ama annen iyileşti.

– Annem iyileşti ama paramız gitti. İki gün, yemek yemedim ben.

– Peki, dedim, öğretmen ol.

– Ben mektebe gitmiyorum ki.

– Neden?

– Öğretmen beni dövüyor.

– Neden?

– Yaramazlık ediyorum da ondan.

– Sen de yaramazlık yapma.

– Ben yaramazlık ne demek bilmiyorum ki.

– Öğretmenin yapma dediği şey, dedim.

– Belli olmuyor ki!.. Bir gün arkadaşımın biri “Çamaşırcının piçi!” dedi. Ben de dövdüm onu. Öğretmen de beni dövdü. Ondan sonra hep çamaşırcının piçi diye çağırdılar. Hiç kimseyi dövmedim. Yaramazlıkmış diye. Birkaç gün sonra yanımdaki arkadaşın iki kalemi vardı. Birini aldım. Hırsızsın sen, diye dövdüler. Benim kalemim yoktu aldım. Sonra o da yaramazlıkmış, hem de çok fena bir şeymiş. Bir daha kimsenin kalemini almam dedim. Defterini aldım. Bu sefer hem dövdüler, hem mektepten kovdular.

– Çok fena yapmışsın.

– Fena yaptım. Ben adam olmak istemiyorum ki.

– Ne olmak istiyorsun ya?

– Boyacı olacağım dedim ya. Ahmet ağabeyim de boyacı.

– Sever misin Ahmet ağabeyini?

– Tabii severim. Annem de sever. Bazı gece bizde kalır. Para verir bize. Aç bile kalsak o bulur bize ekmek.

– Asıl ağabeyin değil mi?

– Nasıl asıl ağabeyim?

– Bayağı asıl ağabeyin, babanın oğlu değil mi o da?

– Değil tabii.

– O kimin oğlu?

– Bilmem.

– Kaç yaşında?

– Benden büyük.

– Sen kaç yaşındasın?

– Dokuz.

– O?

– Büyük işte.

– Ne kadar?

– Senin kadar var.

– Ha şu mesele. Peki boyacı olunca nolacak?

– Para kazanacağım.

– Sonra?

– Sonra rakı içeceğim.

– Sonra?

– Sonram yine potin boyayacağım.

– Sonra?

– Sonra sigara içeceğim.

– Sonra?

– Elinin körü!

– Bu lâf ayıp işte. Senin kulaklarını çekerim.

– Anneme söylersem seni.

– Bir de selâm söyle.

Öteden başörtülü, yüzü yuvarlak, tatarımsı bir kadın geldi.

Çocuk ona doğru koştu.

– Anne, bak zeytin, dedi.

Kadın: – At onları elinden.

Çocuk bir dakika atıp atmamak için düşündü. Bana doğru ilerledi. Zeytinleri kadının:

– Ne yapıyorsun hınzır?

Demesine vakit kalmadan suratıma attı.

Ben güldüm:

– Üzülme hanım, dedim, çocuktur.

Çocuk: – Anne be, dedi, iki saattir beni lâfa, tutuyordu.

Kadın: – Seni sevmiş de konuşuyor oğlum, öyle nobran olma.

– Ben onu sevmedim ki… Ahmet ağabeyim gibi boyacı olacağım dedim. Bana doktor olacaksın sen diyor.

– Bak ne güzel söylüyor.

– O kendisi olsun doktor. Sen bana demiyor muydun? Allah kahretsin o herifleri! Gözlerini toprak doyursun! diye.

– Öyle mi dedim? Allah muhtaç etmesin demedim mi?

– Öyle dedin.

 

Kadın bana döndü:

 

– Değil mi beyefendi, dedi. Allah hekime, hâkime muhtaç etmesin.

– Doğru, etmesin dedim.

 

Çocuk şimdi arsızlaşmıştı. Annesinin eteklerinde idi. Düşmanca bakıyordu.

– Anne be, dedi, ben boyacı olacağım değil mi?

Kadın: – Başka ne olabilirsin ki?

Çocuk: – Benim babam neciydi anne? Dedi.

 

Kadın: – Boyacıydı.

Çocuk bana:

– Na gördün mü? Babam da boyacı imiş işte.

 

Kadına:

– Öyle mi? dedim.

Kadın – Evet, dedi.

 

– Muharebede ölmüş, hangisinde? Dedim.

Kadın: – Muharebede ölmedi, dedi.

 

Çocuk: – Sen bana öyle söylemedin miydi anne?

– Kim söylemiş sana muharebede öldü diye?

– Ahmet ağabeyim.

– Ahmet ağabeyinin Allah belâsını versin.

– Ama ekmeği o getiriyor.

– Sus artık, hadi şuradan!

 

Çocuk yeniden zeytinler toplamıştı. Kadın:

– At o zehir gibi şeyleri, dedi.

Çocuk yine suratıma attı. Anası bu sefer suratına tokadı yapıştırınca hızlı hızlı viraneliğe doğru uzaklaştı. Orada yıkık bir mescit duvarının kenarından:

– Al, herifi de götürsene mahzene, dedi.

Annesi: – Utanmaz, hınzır.

Diyerek çocuğa doğru koştu. Bana da bir göz atmağı unutmadı. Büyülenmiş gibi kadını takip ettim. Kapı yerine takılmış bir çuvalın yırtığından içeriye girdik. Arkasında hamamlarda olduğu gibi bir tokmağı olan bir kapı açtık. İçerisi yıkanmamış bir sefil insan kokusu ile aptesane kokuyordu. Muşamba ile örtülü masanın üstünde iki domates, iki hıyar vardı. Kadın:

– Rakı alalım mı? dedi.

– İstemez, dedim.

– Paran yok galiba?

İçimi ezen bir şehvet havasını kaçıracağımdan korkar gibi:

– Var var, dedim, ama rakı içmek istemiyorum öğle sıcağında.

Gözlerini gözüme dikti. Eliyle cüzdan cebime vurdu. Bir iki buçukluk çıkardım. Beğenmedi. Bir ikinciyi zorla buldum.

– Başka meteliğim yok, dedim.

Güldü. Kollarını boynuma doladı. Dizlerime oturmuştu. Küçük çocuk kulübenin kenarına yığılmış taşlardan yukarda bir deliğe sıkışmıştı. Kafasını uzatmış mavi mavi bize bakıyordu.

– Çocuk? Dedim.

Kadın: – Aldırma, dedi. Alışıktır.

Belki yarım saat çocuk sabit gözlerle bize baktı. İkide bir ne zaman cebine koyduğunu hatırlamadığım yeşil zeytin tanelerini kafamıza atıyordu.

Birdenbire kafasını ellerime aldı. Bir hayvan çığlığı ile kıpkırmızı bağırmağa başladı:

Kadın ısılık gibi bir sesle:

– Beş on para at ona sussun. Yoksa susmaz, diyordu.

Evvelâ iki çeyrek attım. Olmadı. Bir çeyrek daha attım. Sonra bir yirmi beşlik attım. Beş dakika bir sükût oldu. Sonra mahzenin içini çın çın öttüren bir zil gibi öttü. Şimendifer düdüğü sesi çıkardı. Gözleri bende idi.

– Şimdi Ahmet ağabeyim yetişsin de görürsün sen, diyordu.

Bir yirmi beşlik daha attım.

– Bir tane daha atmazsan…

Demeğe kalmadı, anası dizlerimden kalktı. Beni bile yere yıkacak bir tokat aşketti. Bana:

– Ver bir yirmi beşlik daha şimdi, dedi.

Çocuğun küçük kara eli uzandı. Yirmi beşi aldı. Bize arkasını döndü. Şimdi kulakları seslerimize dikilmiş bir köpek gibi yatıyordu.

Oradan âdeta erimiş bir öğle aydınlığına çıktığım zaman şakaklarında bir zonklama vardı. Hemen plâja koştum.

Plâja temizlenmek, bir şeyden silkinmek, ferahlanmak için mi koştum. Hayır, yalnız mahzenden çıkar çıkmaz kuyudan sıcağa çıkarılmış bir testi gibi terlemiştim. En çok kafam terlemişti, parmaklarımı şakaklarımın diplerine sürdüm. Tırnaklarımın ucu tarafından emilen, yahut bana emilir gibi gelen bir ıslaklık duymuştum. Elime baksam bu ıslaklığın ter olmadığını, tepemden kan sızdığını anlayacakmış gibi oldum.

İşte o zaman tepemden kan sızdığını sanarak denize koşmuştum. Yolumun üzerinde denize girinceye kadar hiç bir şey görmediğimi sanıyordum. Halbuki serinlik vücudumu kaplar kaplamaz bir yeşil ot, bir harabe, bir çocuk, bir duman, bir tren yolu, bir köpek gördüğümü hatırladım. Sonra kadının çocuğunun gözlerini gördüm. Sırtımda idiler. Piç ne biçim bakıyordu adama.

Deniz suyu iyi geldi. İyi gelmesi de mühim bir şey değil. Yalnız şunu anladım da rahatladım ki kafamdan sızan kan değil, termiş. Öyle olsa deniz kıpkırmızı kesilirdi. İşte deniz suyunun yalnız bu faydası oldu. Yoksa hâlâ şakaklarım zonkluyordu. Hâlâ serinliğin; denizin içinde terliyordum. Hâlâ o abdesthane kokulu, serin, çok serin bir mahzen havası, gözlerini bize dikmiş mavi gözlü, elleri arpa ekmeği gibi kara ve çatlak çocuk bir duman halinde, ama; ne zaman istesem vücut haline getirebileceğim bir ruh halinde beynimle gözüm arasında bir yerde uçuyordu. Durmadan geziniyordu.

Şimdi size aynayı kırmamın sebebini buldum gibi gelir. Bana sen aynada kendini apaçık bütün vuzuhiyle, çirkinliğiyle, pisliği adiliği ile görmüşsün. İşte onun için de… Şiddetle hayır, derim. Siz gülümser aynada bütün insanlığı, bütün çirkinliği ile kendi vasıtanla sezer gibi olduğun için, insanların bütün denaetlerini, sefaletlerini… Vallahi de hayır, billâhi de hayır.

O halde sen bayağı delirmişsin, diyeceksiniz. Neden böyle söylüyorsunuz canım? Bir plâjın pis aynasını hiçbir şey düşünmeden, şuursuzca eğilip yerden bir taş alarak, hatta o taşı denizin durgun yüzünde dört beş kere sektirmek içinmiş gibi alarak, aynayı isteyerek bile değil kazara da denemez, şöylece kırıvermek… Neden olmasın?

Herifler koştu Ben koştum. Yakalayamadılar. Neden sonra ben döndüm, plâjı apaçık gören bir ağacın altına yüzükoyun yattım. Hepsi plâj sahibinin kulübesi önüne toplanmışlardı. Yarım saat geçtiği halde hâlâ benden bahsediliyordu. Daha bir saat öyle ayakta durdular, konuştular, gülüştüler, fikir beyan ettiler. Sonra bir polis geldi. Mesele ona da anlatıldı. O da dinledi. O da fikrini söyler gibi idi.

Ben başka yoldan vapur iskelesine gitmek için yolu çok uzun, kendimi çok yorgun buldum. Ağacın altında geceyi bekledim, sarı bir ay doğdu. Gazinolardan sesler, kahkahalar, şarkılar gelmeğe başladı. O zaman elimi saçlarıma attım ki karmakarışıklar. Tarağımı çıkarıp saçlarımı taradım. Bir cigara yaktım. Dudağıma bir vals yapıştırdım. Pantolonumun cebine ellerimi soktum. Plâjın önünden ıslık çalarak, herkes gibi, mesut bir adam gibi, aynayı kıran ben değilmişim gibi geçtim.

Sait Faik Abasıyanık,

Mahalle Kahvesi, Varlık Yayınları, Sayı 45, Ocak 1950

Hikâyelerinden Özetler

Sait Faik Abasıyanık Hayatı Edebi Kişiliği Eserler

Sait Faik 'in Lüzumsuz Adam Kitabı - İnceleme ve Öykünün Metni

Sait Faik’in Havuz Başı Öyküsü Konusu Metni ve Kitabı

Projektörcü Öyüküsü ve Sait Faik Abasıyanık

Sait Faik'in Hancının Karısı Adlı Öyküsü Hakkında ve Metni

Sait Faik'in Meserret Oteli İnceleme Özeti ve Metni

Semaver Kitabı ve Öyküsü Hakkında Özeti Metni Sait Faik Abasıyanık

Mahalle Kahvesi Hakkında Özeti Tam Metni Sait Faik Hakkında

Sait Faik 'in Lüzumsuz Adam Kitabı - İnceleme ve Öykünün Metni

Sarnıç Öyküsü Metni ve Kitabı İle Sait Fai

Sait Faik Abasıyanık Sinagrit Baba İncelemesi ve Tam Metni

Zemberek Öyküsü Hakkında Metni ve Sait Faik Abasıyanık

Yani Usta Öyküsü ve Sait Faik

Yalnızlığın Yarattığı İnsan Öyküsü Konusu Metni ve Sait

Şehri Unutan Adam Konusu Özeti Metni ve Sait Faik

Şahmerdan Kitabı ve Sait Faik Abasıyanık Hakkında

Satılık Dünya Öyküsü ve Metni ile Sait Faik

Sait Faik Haritada Bir Nokta Metni ve Değerlendirme

Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın

Yorumlar