Beyit Nedir ve Türleri Azade Müfred Şah-Matla Makta Metali Berceste

16.07.2015

 

Beyit

 

Osmanlıca yazılışı beyit : بیت

 

Beyit, Arapça kökenli bir kelimedir. Dilimize da Arapçadan girmiştir. Sözlük anlamı Arapçada ev, konut şeklindedir. Eski Arplarda evlerin veya çadırların iki parçalı kapılardan oluşmasından dolayı beyit sözcüğünün ikili kapı anlamına geldiğine dair görüşler de vardır.

 

TERİM ANLAMIYLA EDEBİYATTA BEYİT

 

Beyit kelime anlamı ile ev, çadır hane, mesken, konak, anlamına gelir. Çadır kapısının iki yanı  gibi nazımda da iki mısra bir beyti oluşturur.

Beyit,  edebiyatta terim anlamıyla iki dizeden meydana gelen nazım birimidir. İki mısradan meydana gelen  bu nazım biriminde anlam bütünlüğünün olması gerekmektedir.   Beyit, Arap, Fars ve Divan edebiyatında temel nazım birimidir. Beyitin Batı edebiyatındaki anlamca karşılığı ise "kuple" dir.

 

Divan edebiyatının nazım birimi olan beyit, aynı vezinde  anlamca bütünlük taşıyan  iki dizeden oluşur.  Her beyit anlamca bütünlük taşıdığından  diğer beyitlerin manalarından bağımsız  bir anlama sahip olabilmektedir.  Bu nedenle divan  edebiyatındaki bir nazım şekli beyit beyit anlamlara bölünür ve  şiirin tümünde anlam bütünlüğü bulunmayabilir.  Anlamı  kendi içinde tamamlanmayıp alttaki beyitlere de geçen beyitlere her  Merhûn adı verilir.  [1] ( bkz. Mısra Azade Berceste Beyit Nedir ve Seçkin Örnekleri Ancak bunlara çok az rastlanılmıştır. Yani  çoğunlukla beyitler anlamca bir diğerlerinden anlamca bağımsızdır.

 

Beyitlerin kendi aralarındaki kafiyeleşişleri nazım şekillerini oluşturur. Her beyiti kendi arasında kafiyeli nazım şekline mesnevi, ilk beyti kafiyeli, sonraki beyitlerin birinci mısraları serbest, ikinci mısraları ilk beyitle kafiyeleşen şekillere gazel ve kaside denir. Bu anlayış ancak  "Edebiyat-i Cedide" ile değişmiş şiirler  ana konuyu bütünleyen beyitlerle veya  tüm dizeler aynı konu etrafında yazılmaya başlanmıştır.

 

Beyit gazel, kaside ve mesnevilerin temel nazım birimidir. Diğer nazım şekilleri ise beytin arttırılmış şekillerinden oluşur. Beyite iki, üç, dört,  beş  dize ilave edilerek oluşmuştur.  Beyitlerdeki mısralar üçe ayrılır

 

Sadr- haşv -aruz

İbtida  haşv-  acz

Birinci mısranın ilk cüzü, tefilesine yani parçasına sadr,  ilk dizenin son parçasına aruz, ikinci dizenin ilk tefilesine ibtida, son tefilesine acz ( darb veya kafiye) , ortalarına ise haşv adı verilir. [2]

 

 a) "Beyt-i Musarra” :  Beyit, kafiyeli iki mısradan meydana gelirse "beyt-i musarra" adı verilir. Kafiyeli beyitler genellikle metali, müfredler ise ebyat-ı müfredat [3]adı altında toplanır.

 

Benî candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı
Felekler yandı âhımdan murâdım şem’i yanmaz mı                 Fuzuli 

 

 

Dağıtdun hâb-ı nâz-ı yârı ey feryâd neylersün 
Edüp fitneyle dünyâyı harâb-âbâd neylersün    (Şeyhülislâm Bahâyi)

Beyt-i musarra Matla beyti ile aynı  şekil özelliği taşır.  Fakat Musarra beyti şiirin ortalarında da bulunur Musarra' beyte, gazel veya kasidenin baş tarafında bulunursa; matla; terci' ve terkib-i bentlerin arasında bulunursa; vasıta  beyti adını alır.

 

 Her mısrası aynı kafiyede olan şiirlere de musarra denir. (Musarra tuyuğ gibi)  Bu şekilde  düzenlenen şiirlerin bir başka adı müselseldir.

 

 b) Beyt-i Müfred :

 

Dizeleri kafiyeli olmayan beyitlere de Müfred ya da Ferd" adı verilir: Bu beyitlere  “beyt-i hasi”  de denir. Örnek

 

Meyhâne mukassi görinür taşradan ammâ
Bir başka ferah başka letâfet var içinde        (Nedim)

 

Müretteb divanlann sonunda toplanan tek beyit ve mısra'lara da müfred denir.  Bu beyitler kewndi başına şiir sayılan ve sadece iki dizeden  oluşan  beyitlerdir. Bunlar Müfredat adı altında bir arada bulunurlar.

 

Gele bir devr ki bu Galibi yad eyleyeler 
Fırsat- ı sohbeti ahbab ganimet bilsin        Şeyh Galip

 

Vücud-ı pakin Alla'a emanet eyledim anın 
Gönül eğlencesi can paresibir dil -nüvazım var     Şeyh Galip

 

Dil nûş-ı mey-i nâbdan olmaz mütelezziz

Âteştir o çün âbdan olmaz mütelezziz'"' (Şeyh Gâlib)

 

Bînevâlar aceb mi gelse sana Zerreler âfitâba râcidir"" (Şeyh Gâlib) [4]

 

Biz bülbül-i muhrik-dem-i şevkâ-yı firaakız
Âteş kesilür geçse sabâ gül-şenimizden                 Selimî

 

 

 c) Matla Beyti: Bir manzumenin kafiyeli ilk beytidir. Matla doğuş, doğum yeri anlamına gelir. Eğer matla‘ beyti birden fazla olursa bunlar matla‘-ı sânî, matla‘-ı sâlis diye sıralanır. Birden fazla matla beytinin bulunduğu şiirlere zâtü'I-metâli, zü'l-metâli adı verilir. 

 

Dağıtdun hâb-ı nâz-ı yârı ey feryâd neylersün 
Edüp fitneyle dünyâyı harâb-âbâd neylersün    (Şeyhülislâm Bahâyi)

 

 Kasidelerde bu matla'dan başka kasidenin içinde söylenen iki mısra'ı kafiyeli beyitlere de matla' adı verilmiştir. Bu beyit daha çok  kaside içindeki  Tegazzül bölümünün ilk mısraıdır.

 

Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır
Sorun kim bû ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mı             Fuzuli 

 

 

 d) Beytü’l Gazal ve Kasid ile Şah Beyit

 

 

Gazelin en güzel beytine beyt’ülgazel, kasidenin en güzel beytine de beyt’ül-kasîd; bir manzumenin (özellikle gazelin) mutlak güzel olan beytine de şâh veya şeh beyit denir. Şairin mahlasının bulunduğu beyitlere kasidelerde tâc beyit, gazellerde ise mahlas beyti  veya mahlashane adını alır.  Gazelin matla‘dan sonra gelen beytine hüsn-i matla‘, makta‘dan bir önceki beytine ise hüsn-i makta‘ denir. Kasidenin  nesip bölümünden medhiye bölümüne geçiş sağlayan beytine ise Girizgah beyti adı verilir. Bir şiirin en güzel beytine ise Şah Beyit adı verilir. ( bkz : Mısra Azade Berceste Beyit Nedir ve Seçkin Örnekleri ) 

 

    e) Berceste [5] ve Şah Beyit [6]

 

Bir mânayı en kapsamlı  ifade eden  âhengiyle hâfızalarda kolay yer alan , diğer beyitlerden dikkat çekecek kadar ustalıklı  söylenmiş  öz, güzel, latif, ince anlamlı, kolayca hatırlanan,  derin anlamlar taşıayn , âdeta atasözü gibi kullanılan  tek  dizeye Mısra-ı Berceste , beyite ise beyt-i berceste veya Şah Beyit  adı verilir.

 

Uyduk dil-i divâneye dil uydu hevâya                       Ruhi

 

Eğer maksut eserse mısra-ı berceste kâfidir.            Rağıp Paşa

 

Kişi noksanın bilmek gibi irfan olmaz.                          Bursalı Talip

 

Şîrler pençe-i kahrımda olurken lerzân
Beni bir gözleri ahuya zebûn etti felek                              Yavuz Sultan Selim

 

Gam-ı ağyâr u derd-i yâr ile matemdeyim her gün
Nice bayram olur mâbeynimizde merhabâ olmaz                    Yahyâ Bey

 

Çeşm-i insâf kadar kâmile mîzân olmaz
Kişi noksânını bilmek kadar irfân olmaz                 Bursalı Tâlib

 

 

  f) Azade Mısra ve Beyit

 

Bir manzumede yer almayan veya  diğer mısraları  unutulan ve mânaları kendi içlerinde tamamlanan, mısra-ı bercesteler gibi dillerde dolaşan bu tek mısralara “mısra-ı âzâde” veya yalnızca “âzâde” denir.

 

“Ne ararsan bulunur derde devâdan gayrı   “        Abdülhak Molla

 

 “Mudhikât-ı dehre ben ölsem de tasvîrim güler”    Muallim Nâci

 

Bir beytin anlam bakımından birbirine bağlı olmayan mısralarına da âzâde denir.

 

“Kalbini sâf eyleyen câm-ı safâyı neylesin
Aşk ile demsâz olan sâz u nevâyı neylesin     Nev‘î

 

Mısra-ı âzâde manzumelerden kopuk ya da tamamlanmamış şiir parçaları şeklinde kalmayıp “müfred” adını alan tek beyitler gibi genellikle divanların son taraflarında “mesâri‘” adıyla anılan özel bir bölümde yer alır.

 

     g ) Makta Beyti: 

Şiirin son beytidir.  Genellikle şairin mahlasının da bulunduğu beyittir. Makta beytinde şairin mahlası varsa mahlashane de denir. Makta beytinden önceki beyit makta beytinden güzelse buna hüsnü makta denir.  Makta bitiş beyitidir.

 

Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır
Sorun kim bû ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mı    Fuzûli

 

Matla Beyti ( Redd-i Matla- Hüsn-i matla- Musarra) Nedir Örneklerle Özellikleri

Beyit Nedir ve Beyit Türleri ( Azade- Müfred - Şah-Matla- Makta- Metali Berceste)

Beyit Nedir Merhun Tac Mütali Musarra, Matla Makta Beyitleri

Makta Nedir Makta Beyti Hüsnü Makta

Mahlasnâme Özellikleri Örnekler

Kaside Nedir Tüm Özellikleri Konuları Türleri Bölümleri Örnekler

Kaside Nedir ve Kasidenin Bölümleri

Gazel Nedir Gazel Türleri Gazellin Tüm Özellikleri ve Örnekleri



KAYNAKÇA 

 

[1] Tahir’ül Mevlevi Edebiyat Lüğati, Enderun Yayınları 1973, shf  18- 23

[2] Tahir’ül Mevlevi Edebiyat Lüğati, Enderun Yayınları 1973, shf  18- 23

[3] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda Terimler, 2005, Ank, sh. 43

[4] https://www.acikogretimedebiyat.com/1-doenem/eski-t%C3%BCrk-edebiyatina-giri%C5%9F-bi%C3%A7im-ve-%C3%B6l%C3%A7%C3%BC/885-beyit-ve-m%C4%B1sra.html

[5] MISRA NEDIR BERCESTE VE AZADE MISRA ÖRNEKLERI, https://www.edebiyatvesanatakademisi.com/Arama.aspx?id=49340

[6] BERCESTE NEDIR. MISRA-I BERCESTE BEYT-I BERCESTE ÖRNEKLER

Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın

Yorumlar