02.10.2015
Philippe de Champaigne (1602-1674)
Hz İsmail
Türk edebiyatında Hz İsmail ile ilgili rivayetler hem mensur hem de nesir eserlerde karşımıza sık sık çıkan çok işlenmiş bir konudur.
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’nin Mesnevisi, Dîvân-ı Kebîr’i ve Abdülvasi Çelebi’nin Halilname- (ö. 817/1414-15’ten sonra) adlı eseri Hz İbrahim’den söz eden ilk eserler olarak dikkat çeker. ( bkz Abdülvasi Çelebi Halilname İbrahim Aleyhisselam Kısası) Rabguzi Kıssasu’ul Enbiya adlı eserinde de Hz İsmail, babası Hz İbrâhim’e geniş bir bölüm ayrılmıştır. Bu iki eserlerden sonra Hz. İsmail’in hikâyesi müstakil olarak da ele alınmaya başlanmıştır. ( bk Kısasu'l Enbiya'nın İçeriği Özellikleri Nüshaları ve Rabgûzi)
“Müstakil eserlerin ilki ise Süleyman Çelebi ’nin Vesilet'ün Necat’ının yazma ve basma nüshalarının sonundaki seksen-doksan beyitlik Kıssa-i İsmâîl ve İbrâhîm Aleyhime’s-selâm’dır” [1] Fuzuli’nin Hadikat'üs Süeda adlı eserinde de bu konuya değinilmiştir.
Başka konulu metinler içinde geçen bu hikâyelerin yanı sıra aydınlar ve halk için yazılmış müstakil eserlere de rastlanılır. Hz İsmail Hikayesinin 15 yy. dan sonra müstakil olarak da yazılmaya başlandığı görülür. Müstakil olsun veya olmasın Hz İsmail ile ilgili hikâyelerin ana çerçevesi, Tevrat’ta da geçen çerçevedir. Bu hikâyenin çerçevesi: Hz. İsmail’in babası tarafından annesi Hâcer’le birlikte Mekke’de bırakılması, zemzemin ortaya çıkmasına sebep oluşu, Mekke şehrini kurması, babasıyla birlikte Kâbe’yi bina etmesi, kurban edilmesi, şeytana karşı gelmesidir.
Mevcut bilgilere göre Hz İsmail hakkında Türk edebiyatında yazılmış ilk müstakil eser, V. Mahir Kocatürk’ün “ Hususi Kitaplığımızdadır “ [2] diye not düştüğü yazma nüsha olmalıdır. Vasfi Mahir bu yazma nüsha hakkında bilgi vermemiş müellifi üzerinde de durmamıştır. Müellifinin belli olmadığını düşündüğümüz bu eserin özetini verirken bu eseri 15 yy eserleri kategorisine dahil etmiş ve eserin 15 yy da yazılmış olabileceğini tahmin ettiğini de belli etmiştir. Vasfi Mahir’in özetini vermekle yetindiği bu yazmadaki hikaye bilinen Hz İsmail Hikayelerinin aynısıdır. Vasfi Mahir Hikâyenin özetini veirirken “ Kaynağı Tevrat olan meşhur konu işlenmiştir” [3]diye bir not düşmüştür.
Hz İbrahim hakkında ana kaynak Tevrat’tır. Tevrat’ta Hz İbrahim seçeresi şu şekilde verilir. “ İbrahim burada (Kenan) yaşadı. İbrahim 86 yaşındayken Hacer'den oğlu İsmail doğdu. Daha sonra İbrahim 100, Sara 90 yaşına ulaşmışken Sara'dan da İshak doğdu. (Yaratılış 17:17-27)”
Tevrat’tan nakledilerek edebiyatımıza geçen Hz İbrahim’in hikâyesinin ana hatları şu şekildedir. ( bkz Abdülvasi Çelebi Halilname ve Dasitanı İbrahim )
Hz İbrahim Hikayesi
İbrahim peygamberin eşi Sara’dan uzun bir süre çocuğu olmamıştır. Bu yüzden Hz. İbrahim, Allah'a defalarca çocuğu olması için yalvarır. Eğer “ Sara'dan bir çocuğum olursa bu çocuğumu Allah’a kurban edeceğim “ diye and içer. Sonunda Allah duasını kabul etmiş ve ona Cariyesi Hacer ‘den bir çocuk nasip etmiştir. Bunun üzerine de İbrahim çocuğun ismini 'Allah duamı kabul etti (işmael)' anlamına gelen ( Arapçada) İsmail adını koyar. Daha sonra ise küçük oğlu İshak dünyaya gelir.
Çocuk yedi yaşına geldiğinde İbrahim peygamber rüyasında kendisine evladını kurban etmekle ilgili adağı hatırlatılarak oğlunu kurban etmesi gerektiği vahy edilir. Böylece İsmail doğmadan evvel ettiği yemini ona hatırlatılmış olur. Sabahleyin kalktığında oğluna olanları anlatır. Sen doğmadan önce Allah’a doğacak ilk çocuğumu sana kurban edeceğim diye and içtiğini dün gece rüyasında bunu ona hatırlatıldığını anlatarak “ Rüyamda seni boğazladığımı gördüm. Düşün bakalım, ne dersin?” diye sorar. Hz İsmail ‘de “Babacığım, emrolunduğun şeyi yap. İnşallah beni sabredenlerden bulacaksın” der. [4]
İbrahim peygamber oğlu Hz. İsmail'e bıçak ve ip almasını söyler ve oğlunu kurban etmeye götürür. Böylece oğlunu annesi Hacer’in elinden almış ana ve oğlu birbirinden ayırmış olur. O esnada şeytan Hz. Hacer'e, Hz. İbrahim'e ve Hz. İsmail'e görünür. Hacer'e, "kocan oğlunu kesecek" der. Hz. İbrahim'e "insanoğlunu keser mi" der. Hz. İsmail'e; "baban seni kesmeye götürüyor" der. Her üçü de şeytanı kovalar ve "Allah'ın hükmüne razı olduk" derler.
Hz. İbrahim oğlu Hz. İsmail'le konuşur. Hz İbrahim “Babacığım. Kollarımı arkadan bağla. Sımsıkı. Gömleğimi soy ki kana bulanmasın. Annem görür dayanamaz." Der.
Hz İbrahim Oğlunu kurban etmek için bıçağını çekip İsmail’in boğazını kesmeye çalışır. Ancak Allah'ın emriyle bıçak çocuğu kesmez. Hz. İbrahim defalarca İbrahim’in boğazını kesmeye çalışır ama taşı kesen bıçak Hz. İsmail’in boğazını kesmemektedir.[5] Bu esnada Cebrail kucağında bir koç ile Hz. İbrahim’in yanına gelir. “ İsmail’in yerine bunu kes” der. ( Bu hadiseden sonra Zilhicce ayının 10. günü kurban kesilerek kutlanan kurban bayramı ilan edilmiş, daha sonra unutulan bu adet Hz. Muhammet ile yeniden canlandırılıp Müslümanlara farz kılınmıştır. )
Kurban olmaya rıza gösteren İsmail Şam’a yeniden gelerek annesi Hacer’e tekrar kavuşur. Annesi ile Arap iklimine sultan olup Şam’dan yola çıkıp Paran ikliminden ( Ürdün ) Mekke ve Medine’ye kadar ülkeleri ele geçirir. Diğer kardeşi İshak ise İsrail ikliminin sultanıdır. “İslami ve Musevi kaynaklara göre, İbrahim'in büyük oğlu İsmail peygamberin soyu bugünkü Arap milleti, küçük oğlu İshak'ın soyu ise Yakup dolayısıyla İsrail oğulları olarak devam ettiğine inanılmaktadır.”[6]
İbrahim ile Hacer Mekke’nin bulunduğu yere gelirler ve Zemzem Kuyusunu bulurlar. Daha sonra Hz İbrahim de yanlarına gelir ve Kâbe’yi inşa eder. Bundan sonra da Nuh tufanı çıkar.
İLGİLİ SAYFALAR VE LİNLERİMİZ
· Musa - Hz. Mûsâ Hayatı Mucizeleri Firavun Haman ve Hızır İle Musa
· Hz İbrahim ve Kıssaları Edebiyatımızdaki İzleri
· İsmail - Kıssaları ve Edebiyattaki Yeri
· Hz Eyüp ( Eyyup Peygamber) ve Kıssaları
· İdris Peygamber Kimdir Hakkında Rivayetler ve İcatları
· İlyas Peygamber Kimdir Kıssaları ve Edebiyatta İlyas
· İsâ Peygamber Şiirlerimizde Hz İsa
· İshak Peygamber Kıssaları Edebiyatımızda Hz İshak
· Lût Peygamber Sodom ve Gomore Lut Gölü
· Nebî Peygamber ve Resul Nedir Nebi ve Resul’un Farkları
· İbrahim ve Kıssaları Edebiyatımızdaki İzleri
· Hz .Davud Şiirimizde Hz. Davut
· Mucize Nedir Peygamberlerin Mucizeleri
KAYNAKÇA
[1] Mustafa Uzun, İSMÂİL, TDV İA , cilt: 23; sayfa: 81
[2] V. Mahir Kocatürk, Türk Edebiyatı Tarihi, MEB, 1970- shf 149
[3] V. Mahir Kocatürk, Türk Edebiyatı Tarihi, MEB, 1970- shf 149
[4] Saffat Suresi 102
[5] Abdülvasi Çelebi Halilname ve Dasitanı İbrahim, https://edebiyatvesanatakademisi.com/post/abdulvasi-celebi-halilname-ve-dasitani-ibrahim/77596
[6] Saffat Suresi 103-106: "Her ikisi de teslim olup, onu alnı üzerine yatırınca: Ey İbrahim! Rüyayı gerçekleştirdin. Biz iyileri böyle mükâfatlandırırız. Bu, gerçekten, çok açık bir imtihandır, diye seslendik
Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın