27.10.2020
Berş Macunu ve Şurubu ve Berraş ( Esrar- Afyon, Beng- Şarab vb Münasebeti)
Afyon şurubu ve keten yaprağı ile yapılan sarhoş eden bir macundur.[1] ( Bkz- Esrar ve Gubar- Divan Şiirinde - ) Eski şiirimizde afyon, esrar, beng, gubar, mest, şarap vb kelimeleri ile sık sık kullanılmıştır.
Osmanlı döneminde afyona tiryâk, afyonu kullanana ise tiryâki denirdi. “ İstanbul’da esnâf-ı bengciyan adı verilen bir sınıf bulunuyordu. Bunlar Süleymaniye semtindeki Tiryâkiler Çarışı’nda yer alan dükkânlarda durup, macun, levha gibi esrar ihtiva eden müstahzarlar hazırlayıp tiryâkilere satıyorlardı. Abdulaziz Bey’e göre Dersaadet halkının yüzde sekseni afyon kullanıyor cami ve tekkelere dahi taşıyorlardı. Öyle ki, bazı Anadolu kentlerinde içine afyon ya da buna benzer maddeler konan ‘berş satışı bir gelir kaynağıidi. [2][3]
Yeter olduk gubar-ı gamla bengi
Getir saki şarab-ı lale rengi Hayali
A.Talat Onay’ın daha eskilere dayandırdığı bilgilere göre “ Eskiden kahvehanelerde tiryaki müşterilere kahveden evvel bir fincan berş şurubundan vermek adetmiş” [4]
Buze berş ü beng esir oldu.
Kimi hurd-u kimi hamir oldu. Fuzuli
Anlaşıldığı kadarı ile berş macunu keten tohumlarından veya afyondan yapılan bir çeşit sarhoş edici uyuşturucu bir maddeydi. Eski devrilerde kahve içmeden evvel berş macunu yutmak veya berş şurubu içmek alışkanlığı da bir hayli yaygındı. Berş içmeden evvel veya sonrasında şeker şerbeti içmek berş’e cila verir, ayrıca bir keyif katarmış. A. Talat Onay’ın bildirdiğine göre ayyaşlar ramazan aylarında iftardan hemen sonra berş içerlermiş. Eskiler berşi hokkasından çıkarmaya yarayan kaşığa da özel bir ad verirlermiş ki bu kaşığa miblağ-ı berş adını verirlermiş.
Bir iki miblağ-ı berş ile vurup öldürecek
Geldiler eylediler böyle cihanı sersâm Nedim
Mey ref olıcak berş şeker şerbetin ister
Halk içre Tabibi budur Aslı şeker âbın Filibel Tabibi [5]
Berç içmek âdetinin eski zamanlarda çok yoğun olduğu pek çok ritüellerinin oluştuğu divan şairlerinin zengin dünyasından anlaşılmaktadır. Arapça’da kenevire, kınnep, Beng’ ede esrar denmiş, esrar ve beng için haşiş, gam, gubar, gubar-ı gam, gamze, gonca, keyif, keyfiyet, kabza, toprak, ot gibi sembolik anlamlar da verilmiştir. [6] Nitekim esrarın toz haline getirilmiş olanına gubar, berş içenlere berraş denmesi, berş içmenin bazı ritüellere tabi olması,[7] kahve içmeden evvel berş içilmesi, şaraba cila olarak alınması, sabahleyin dahi içilmesi, macun olarak da yenilmesi tadının acı olması vb şairlerimizin şiirlerinden anlaşılmaktadır.[8]
Cevcevinden âleme sultân olur berrâşlar
Hey ne sultân belki câna cân olur berrâşlar.
Nem kaparlar oddan ammâ gözlesen hâtırların
Yoluna cânlar virüp kurbân olur berrâşlar Nuhî[8]
Kalb edeli şurb ı mey-i berşe mestan
Tiryak-i meyyus gibi menkabe- handır. Vasıf
Ne beladır hele berş ü afyon
Ki eder ademi süst-ü mecnun Sünbülzade Vehbi
Afyon u ber keyfine dil oldu âşinâ
Çekdirmede yubûsetini çarh-ı bî-nevâ Haşmet
İLGİLİ LİNKLER
KAYNAKÇA
0
0
Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın