Osmanlıca yazılışı: Tecnîs : تجنیس
Tecnis Kökeni Sözlük Anlamları
Tecnis Arapça kökenli bir sözcüktür. Arapçada “benzeşme, aynı cinsten olma” anlamlarında sözcükler üretilen “ cns” kökünden gelir.[1] Bu nedenle tecnis; “anlamca benzeyen kelimelerle yapılan söz oyunu “ anlamına gelen cinās جناس ve “benzeşme,” anlamına gelen cins جنسsözcükleri ile aynı kökten gelmektedir. Tecnis sözlüklerde cinas yapma, iki manâlı söz söyleme, cinas kullanma cinaslı mâni veya koşma söyleme anlamları ile tarif edilir
Kafiye Türü ve Söz Sanatı Olarak Tecnis
Tecnis sözcüğün edebiyatta iki türlü terim anlamı vardır. Birisi cinaslı kafiye ile eş anlamı tecnis; diğeri ise âşık şiirinde her dizesi cinaslı kafiye ile kefiyeleşmiş olan nazım biçimi anlamına gelen tecnistir.
Cinas ile eş anlamlı olan tecnis “ iki manalı söz veya mâni söylemek “ olarak tarif edilir. Cinas veya tecnis; hem nesir hem de şiirde de karşımıza çıkar. Bu anlamdaki tecnis veya cinaslar okunuşları ve yazılışları aynı veya çok benzer olan iki veya daha fazla sözcüğü bir arada kullanma , “ Mânâları farklı olan iki lafzın telaffuzda benzeşmesi”[3] sanatı ve kafiyeleridir. Tecnis ve cinas “ İki sözün biribirine uygunluğu olup harflerin çoğunun aynı olmasına dayanılarak tâm, nâkıs, müzeyyel, mükerrer, mürekkeb (tâm cinasın bölümü olup yazıda birlikte müteşâbih, farklılıkte mefrûk olur), mutarraf, hatt şeklinde yedi çeşittir. “ [4]( Bu tip tecnisler için geniş bilgiler: bkz Cinas Sanatı ve Cinas Türleri- Cinaslı Kafiye Nedir Cinaslı Kafiye Mani Bayatı Mahnı Örnekleri- CİNAS TECNİS VE TÜRLERİ )
Cinas yapmak ve tecnis, söz sanatı ve kafiye türü olarak divan şairlerinin de ilgi duyduğu bir konu olmuş, bazı divan şairleri ve yazarları “ tecnîsât başlığı altında çeşitli risaleler yazıp şiir ve şair incelemesi yapmış ve edebî sanatları buna göre tasnif etmişlerdir.”[5] Cinas-ı kalb, tecnis-i kalb ve maklûb adlarıyla da bilinen kalb sanatı da cinas veya tencisin bir türüdür. [6]
Şiir Türü Olarak Tecnis
Anonim halk şiirindeki cinaslı maniler ve bayatılar da bir şiir türü olarak kabul edilebilir. Tecnis, Anadolu ve Azerbaycan âşık edebiyatında koşma kalıplı ve koşma türevi olan bir nazım şekli olarak da karşımıza çıkmaktadır. Koşma kalıplı tenisler tüm dizeleri cinaslı kafiye ile kafiyeleşmiş âşık şiiri türüdür. Kafiyelerinin tümü cinaslı olan koşmalara âşıklar tecnis adını vermektedir. Bir şiirin tecnis sayılabilmesi için şiirdeki tüm kafiyelerin cinaslı olması şartı olduğundan ve çok sayıda cinaslı sözcük bulmak icap ettiğinden tecnis türü şiir yazabilmek bir hayli çaba, kelime bilgisi ve hüner gerektirmektedir.
Tecnisler; nazım şekli itibari ile koşma ve türlerine benzerler. Tecnisler, koşma kalıpları ve şekilsel özellikleriyle 11 veya 8 li hece ölçülü, dörtlük sistemine dayalı, duraklı, kafiye şematiği dahi koşma düzeninde olan şiir biçimleridir. Ancak tecnisler, tüm dizelerindeki kafiyelerinin cinaslı olması itibari ile koşmalardan ayrılır.
Anadolu sahasında tecnis türünde yazan birçok şair yetişmiştir. Ancak tecnis türü özellikle Erzurum, Kars, Ardahan, Iğdır, Bayburt, Gümüşhane ve Erzincan gibi Doğu Anadolu yörelerinde yaygındır. Tecnis, Azerbaycan sahasında Anadolu sahasına nazaran çok daha itibar gören bir koşma türü olmuştur. [7] Azerbaycan âşıkları arasında tecnis, itibar kazandıran, söylemesi ustalık gerektiren bir şiir türü olarak görülmüştür. Azerbaycan halk şairleri arasında tecnis türünde şiir söylemek çok yaygın bir gelenektir.
Tecnis terimi ile adlandırılan cinaslı koşma türlerinin 17. asırdan itibaren ortaya çıktığı iddia edilse de[8] Anadolu sahasında bilinen ilk tecnis örneği 16. Asırda Öksüz Dede adlı bir yeniçeri ozanına aittir. ( bkz Öksüz Dede ve Hayatı ( 16. yy) [9] Tuna boylarından gelerek Mağrip ocağında Yeniçeri olarak yetişen Öksüz Dede, III. Murad zamanında İran seferlerine katılarak Azerbaycan âşıkları ile temas kurduğu belli olan bir âşıktır. [10] O halde tecnis nazım şeklinin membaının Azerbaycan âşık edebiyatı sahası olması ihtimali bir hayli kuvvetlidir. Tecnis türünün Anadolu’da çok yaygın olmaması aksine Azerbaycan da çok yaygın ve çok çeşitli olması, Azerbaycan aşıkları tatafından çok makbul görülmesi, çeşitli şiir türleri olarak şekillenmesi bu görüşümüzü destekleyen kuvvetli delilerdir.
Azerbaycan âşık edebiyatında tencisin “bayatı tecnis, cığalı tecnis, ayaklı tecnis, dudakdeğmez tecnis, Dodag Deymez Ciğalı Tecnis , Gazel-tecnis [11]nefes çekme tecnis” çeşitleri de bulunur. Azerbaycan âşıkları, her bir tecnis türünü müstakil bir nazım şekli olarak kabul etmektedir. Bu nedenle biz de tecnis türlerini ayrı başlıklar halinde aktarmayı uygun bulduk.
Anadolu Sahasında İlk Tecnis Örneği
Dodag Deymez Ciğalı Tecnis EYER EYER
1. sis, duman 2. eğerden 3. doğan, şahin 4. ava5. boyunu poşunu 6. hakkıyla, muhakkak, kesin, doğru
7. iyi, güzel, hoş 8. ileri gelenlere 9. sırt, arka
GEREK
1. şemşir ağacı, boy-bos 2. yakası, elbisesinin yakası3. yırtık 4. goncaların 5. söz, söyleme, konuşma
6. yabancıya 7. namussuz, rezil
Tecnis ve Cinas İle İlgili Linklerimiz
KAYNAKÇA
Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın