Rûhu’l-emîn nedir Cebrail

16.12.2021

 

Rûhu’l-emîn nedir Cebrail

Osmanlıca yazılışı Rûhu’l-emîn : الأمين الروح

Osmanlıca yazılışı :    rûh  روح

Osmanlıca yazılışı: Emin : امين

Rûhu’l-emîn terkibi Arapça kökenli olan ve “ can, nefes, canlılık. Canlılarda hayatı sağlayan unsur”  Öz, hülâsa, en mühim nokta”[1] anlamlarına gelen   rûh  روح sözcüğü ile yine Arapça kökenli olan ve “dürüstlüğüne güvenilen” anlamındaki emîn sözcüğü ile kurulmuş bir terkiptir.

Er-rûhu’l-emîn ilâhî vahyi peygamberlere ulaştırmakla görevlendirilen ve dört büyük melekten biri ( KERRÛBİYYÛN ) olarak kabul edilen  Cebrâil’i  ( Cibril ) ifade eden bir terkiptir. Cebrail, Allah’ın peygamberlere yolladığı vahiy ve emirlerini ulaştırmak ile görevli olan meleğidir.[2]

Kerrubiyân diye de anılan bu melekler, “sadece ibadetle meşgul olan “, “ilahî yakınlık sahibi seçkin melekler olmaktadırlar. Bu melekler:  Cebrail Cibril ( Şiirimizde Cebrail ) , Mikâil  ,  İsrafil  (Sahibu'l-karn Sûr'un Sahibi )  ve  Azrail  ’dir.İslami inanca göre  Kerrûbiyyûn melekleri arşın çevresinde bulunan ve arşı taşıdıklarına inanılan meleklerdir.   Bu melekler sürekli kıyam da duran, dört bir yana hayat üfleyen ( Mikail) , gönüllere ilâhî bilgileri aktaran ( Cebrail) , canlıların ruhunu almakla görevlendirilen ( Azrail  )  ve Kıyamet için Sûr'a üfüreceği günü bekleyen İsrafil  (Sahibu'l-karn Sûr'un Sahibi ) meleklerdir.  Bu meleklere Hz Adem’e secde etmeleri için emir verilmemiştir. [3]

Cebrail’e Ruh’ul- emin denmesi ifade olarak Kuran-ı kerim’de açıkça yazılıdır, “Onu senin kalbine Rûhulemîn indirmiştir” denilmektedir (eş-Şuarâ 26/192-194)- “ Cebrâil’e düşman olan kimse şunu bilsin ki Kur’an’ı Allah’ın izniyle senin kalbine indiren odur. el-Bakara 2/97). Bu nedenle sahabe arasında Cebrâil’e  Rûhulemîn de dendiği anlaşılmaktadır.Cebrail ile Âdem’in yasak elmayı yemsinde yardımcı olduğu için cennetten kovulduğuna inanılan cennet kuşu olarak da bilinen tavus kuşu arasında da münasebetler kurulur. Bu nedenle Cebrail “tâvûsü’l-melâike, tâvûs-ı rûh, tâvûs-ı kuds(î), tâvûs-ı sidre” adları ile de anılır. 

Kura’da ve sahabe arasında Ruh’ul-emin terkibinin kullanılmasındaki anlam maksadı varlık âleminin ruhla hayat kazanması, dinin de Cebrâil’in getirdiği vahiyle başlayıp devam etmesi ile alakalıdır. Bir başka görüşe göre “Cebrâil, insanlar gibi ruh ve bedenden meydana gelmeyip maddesi bulunmayan (latif) ruhtan yaratıldığı için böyle isimlendirilmiştir. (Fahreddin er-Râzî, XXIV, 142; Âlûsî, IX, 162)[4]

Melek, ملاك  ve en önemli melekler, Cebrail Cibril , Mikail, Azrail ,İsrafil - Sahibu'l-karn, Kirâmen dir. Kâtibin Melekleri, Muakkibât Melekleri, Münkir Nekir gibi Allah’ın görevlendirdiği diğer önemli semavi, nurani ve ruhani varlıklardır.  

Cebrail dışında habercilik görevi yapan bir melek daha vardır. Beduh denilen bu melek peygamberler dışındaki insanlara da haber, mektup taşıyabilen, mektupların yerlerine ulaşmasını sağlayan bir melektir.  ( bkz BEDUH NEDİR POSTACI MELEK ) Beduh aynı zamanda eskiden kullanılan bir tılsım veya Allah’ın mektuplarını mahalline ulaştırmak görevi ile tayin ettiğine inanılan bir meleğin adıdır.

Hz Muhammet Allah’ın vahiylerini insanlara tebliğ ederken ona karşı çıkanlar “ Muhammed’e bunları başka bir insan öğretiyor “ dedikodusu ortaya çıkmıştı. Bu nedenle İslamiyet’in ortaya çıkmaya Mekke döneminde âyetleri indiren melek olarak   Cebrâil’in ismi çok anılmamış, onun yerine ayetlerin  Rûhulemîn, Rûhulkudüs, şedîdü’l-kuvâ (üstün güç sahibi, en-Necm 53/5) gibi vasıfları söylenmişti. [5]

ESA’DAKİ İLGİLİ BAŞLIKLARIMIZ

KAYNAKÇA 

Yorum Yapmak için Kayıt Olun veya Giriş Yapın

Yorumlar